Det er vanskelig å ha produsert et ikon som alt annet blir målt opp mot. For Peugeot har livet etter 205 GTi vært utfordrende. Flere ganger har de forsøkt å gni støvet av GTi-merket fra 80-tallet, men aldri har de lykkes helt.

Til nå har ingen av de mer moderne GTiene vært like direkte, like morsomme eller like kompromissløse.

«Legenden» 205 GTi

Den hadde røde tepper i interiøret og en 1,6 liters bensinmotor med 105 hestekrefter. Det var alt som skulle til for å bygge en legende. Peugeot 205 GTi vippet Golf GTI ned fra tronen og fikk enhver med litt bensin i blodet til å eksplodere av glede.

På svingete bakveier var den i sitt ess, og fortsatt danner Peugeot 205 GTi presedens for hvordan en ekte GTI-bil skal oppleves der veiene er smale og hårnålskurvene mange.

Det fantes selvsagt biler som kjørte bedre og som var raskere. Men ingen ga mer kjøreglede pr. krone enn Peugeot 205 GTi.

ULV I FÅREKLÆR: Med unntak av de to digre eksosrørene er det lite som sladrer om at Peugeot 308 GTi har 270 hk. Foto: THOMAS LARSEN / NTB scanpix

Kostbar

Slik sett faller bilen jeg nå står og ser på, igjennom før vi har kjørt en meter. Nesten en halv million kroner koster Peugeot 308 GTi. Det er mye penger for en bil i kompaktklassen – og mer enn både Volkswagen Golf GTI og Ford Focus ST koster.

Men ingen av dem byr på like mye effekt. Peugeot 308 GTi leverer hele 270 hk fra sin turboladede 1,6 liter. Nærmest i effekt er Focus ST med sine 250 hk, mens Golfen er grundig frakjørt. Ikke mer enn 230 hk leverer den turboladede toliteren i Golf GTI.

Spesielt førermiljø

Bak rattet i den lille lomme-raceren sitter man lavt. Setene er sportslige og gir god støtte. Bare massasjefunksjonen virker litt fremmed i en bil der instrumentene blir røde og man etter et trykk på Sports-knappen kan nyte en grafisk fremstilling av hvordan G-kreftene river i dekk og chassis.

SPESIELT: Instrumentene er plassert helt fremme ved frontruten og over det knøttlille rattet. Hvorfor turtelleren går moturs, er en gåte. Foto: THOMAS LARSEN / NTB scanpix

Sport-knappen mellom setene er for øvrig noe av det eneste du kan trykke på. De fleste funksjonene er gjemt i skjermen på midtkonsollen. Det gir et ryddig og oversiktlig interiør, men bereder samtidig grunnen for irritasjon. Ofte tar det for lang tid fra du trykker til noe skjer.Det knøttlille rattet ligger godt i hendene. Fremme ved frontruten sitter instrumentene. De er høyt plassert og gir god lesbarhet. Men hvorfor må turtelleren gå mot klokken – og motsatt vei av speedometeret?

Ekstrem

La oss likevel glemme franske finurligheter. For selv med vinterdekkene montert glemmer man særegenhetene. Da legger man heller merke til de finslepte kjøreegenskapene og de gode tilbakemeldingene fra chassis og styring. Men du kan glemme fransk finesse over ujevnhetene.

SOLIDE: Bøtteseter med reflekterende Peugeot Sport-skrift. Støtten og komforten er upåklagelig – setene har til og med innebygget massasje. Foto: THOMAS LARSEN / NTB scanpix

Peugeot 308 GTi er stiv. Ikke én ujevnhet kan passere uten at du gjøres oppmerksom på den. Det er fint når du kjører aktivt og inspirert, men hakket mer irriterende når du skal på langtur.

Mange sjåfører føler seg ukomfortable:

Forrykende

FORPLIKTER: Dette merket forplikter. Forgjengeren Peugeot 205 GTi er det fortsatt ingen som klarer å tukte. Foto: THOMAS LARSEN / NTB scanpix

Men det skal vi ikke i dag. I dag skal vi til bakveiene. Her svingene kommer tett og kjøregleden ikke har så mye med hastighet å gjøre, men mer med svingvillighet, motorrespons og bremser.I dette terrenget overbeviste Peugeot 205 GTi på 80-tallet, og det er her Peugeot 308 GTi håper på å ta opp igjen arven fra den skinnende ledestjernen.

Det klarer den også langt på vei. De 270 hestekreftene er levende til stede, samtidig som chassiset med sitt uvanlig sportslige oppsett gir all den kjøregleden og presisjonen man forventer av denne typen av bil.

Originalen er fortsatt best

Men det er noe som legger en demper på opplevelsen. Sikkerhetsnettet av assistenter kan riktignok deaktiveres for dem som ønsker det, men utviklingen mot stadig mer utstyr og skjerpede krav til sikkerhet driver vekten oppover. Derfor har 105 hestekrefter i 205 GTi blitt til 270 i 308 GTi.

BREMSER: De digre bremseskivene biter godt når du trår hardt på bremsepedalen. Foto: THOMAS LARSEN / NTB scanpix

Selv om bremsene er digre, styringen direkte og chassiset er godt, blir aldri 308 GTi like leken som originalen. Det er prisen vi må betale for økt vekt.Sammenlignet med dagens GTI-er fra Volkswagen og Ford har Peugeot likevel en god totalpakke å by på med sin GTi. Fortsatt innbyr bilen til å ta den lengste veien hjem. Og nettopp det er hele hemmeligheten bak en vellykket GTI.

To arge konkurrenter:

Få biler har samme legendestatus blant bilentusiaster som Volkswagen Golf GTI. Det gjelder også i dag. Golf GTI var bilen som definerte det engelskmennene så betegnende kaller "Hot-hatch". Med manuell girkasse og 230 hestekrefter koster den 461.900 kroner og byr på mye kjøreglede for pengene. Men i effektkampen taper den.

Ikke minst mot Ford Focus ST. Med 250 hk er Forden sterkere enn Golfen, likevel den 6,5 sekunder på akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen. Det er én tiendedel mer enn Golfen trenger – og et halvt sekund mer enn Peugeot 308 GTi bruker på øvelsen.