FIRE: Fire eksosrør, som spiller den vakreste musikk når V8-eren under panseret drikker ufortynnet 98 oktan. Like barskt lydbilde som i en Mercedes-AMG er det likevel ikke. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
FØRERMILJØ: Luksus og komfort mangler det ikke i Lexus RC F. Instrumentene forandrer seg etter hvilket kjøreprogram du velger. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix
V8: Fem liters slagvolum og 471 hestekrefter er ikke akkurat miljøvennlig. Men det er ustyrtelig morsomt. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Lexus er kjent for å forene luksus med miljø. Men legg en F til modellbetegnelsen på den nye coupeen, og du får en bil med sosial samvittighet som en lommetyv på T-banen.

Den hyggelige og sømløse hybride drivlinjen som vi normalt forbinder med merket, har måttet vike plassen for en illsint V8-er.

Dermed går Lexus helt motsatt vei av mange av konkurrentene når de bygger en kompromissløs sportscoupe av sin nye RC-modell.

Ny bil?

Slagvolum på fem liter og 471 hestekrefter

For mens mange av konkurrentene satser på mindre slagvolum og turbo for å øke effekten, holder Lexus fast ved V8eren. Og det er ikke noen liten V8er som er plassert under det svulmende panseret i testbilen.

Med et slagvolum på fem liter og 471 hestekrefter har motoren nærmest krefter nok til å endre jordrotasjonen om du bare forer sylinderne med nok fossilt brensel.

Men nettopp fordi dette også er en Lexus har den manérer som hentet ut av siste opplag av skikk og bruk.

Men den er tung

Et hjul på konsollen mellom setene lar deg velge hvor kvass RC F skal være. I Sport + er den hysterisk. På lukket bane målte vi akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen til å være 4,8 sekunder.

FIRE: Fire eksosrør, som spiller den vakreste musikk når V8-eren under panseret drikker ufortynnet 98 oktan. Like barskt lydbilde som i en Mercedes-AMG er det likevel ikke. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Det er kjapt når man tar høyde for bilens vekt. Med en lengde på 4,7 meter, og en bredde på 1,8 meter, er egenvekten på 1765 kilo i overkant mye.Det merker man også på svingete vei, hvor det er mye vekt som skal bytte retning. Dermed blir ikke bilen like knivskarp som en BMW M4. Men den er likevel skarp nok for de aller fleste, og det skal ikke så mange svingene til før smilet brer seg i ansiktet.

Komfortabel

Men der RC F taper litt mot M4 hva dynamikk gjelder, tar den det igjen på transportetappene. For sett kjørevelgeren i Comfort, og du kan nyte av motorens enorme dreiemoment og la den automatiske girkassen sjalte sømløst opp gjennom girene. Det er tydelig at Lexus er tro mot grunnkonseptet også når de viser seg frem fra sin mer lekne side.

FØRERMILJØ: Luksus og komfort mangler det ikke i Lexus RC F. Instrumentene forandrer seg etter hvilket kjøreprogram du velger. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

De sportslige skinnsetene har god støtte og herlig langturkomfort, kjørestillingen er avslappet, og det tykke rattet ligger godt i hendene. Selve førermiljøet er velkjent, og stammer fra Lexus IS.De store kritikkpunktene uteblir, men uansett hvor mye Lexus understreker at de jobber med materialvalg og opplevd kvalitet klarer de ikke helt å legge seg på samme nivå som hva man eksempelvis finner i BMW eller i Mercedes-Benz.

Voldsom

I et øyeblikk glemmer jeg alt som har med miljøbevissthet å gjøre. Høyrefoten blir tung, og det er nesten så man kan høre hvordan bensinen skvalper rundt i sylindrene før den antennes og slynger dette beistet av en bil mot horisonten.

Raskt blir Gaustatoppen større der denne bilen fortærer vidda over Gaustablikk.

V8: Fem liters slagvolum og 471 hestekrefter er ikke akkurat miljøvennlig. Men det er ustyrtelig morsomt. Foto: Thomas Larsen/NTB scanpix

Presisjonen er det ikke noe å si på, men styrefølelsen kunne med fordel ha vært enda bedre. Den mangler den naturlige nærheten som er så viktig på en bil som denne, og fremstår som litt syntetisk. Balansen i bilen er likevel god, og ved kjøring på vei er du svært langt unna grensene.Draget i V8-eren er likevel suggererende. Det er noe med en motor som jobber med atmosfærisk trykk. Kraftleveransen er så lineær og rettlinjet, og responsen er nærmest umiddelbar. Her trenger man ikke vente det lille tiendelet før turboladeren spinner opp.

Derfor er det litt trist at girkassen i RC F er automat av den gamle skolen. Riktignok girer den både sømløst og presis, og bruker du den i manuell funksjon er den effektiv. Like kjapp som en to-kløtsj kasse er den likevel ikke, og for de mest hardhudede bensinhodene er det et minus i margen.

Kostbar

Med nesten ett oljefelts samlede produksjon på samvittigheten parkerer jeg Lexusen. Som vanlig er det perfeksjon i alle detaljer, og det er heller ikke overraskende at bilen leverer noe i nærheten av en perfekt kombinasjon mellom komfort på den ene siden og hensynsløs sportslighet på den andre. Få biler gjør det med like stor grad av selvsikkerhet som RC F.

Likevel klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om at en normal RC – med hybrid drivlinje – må være et bedre valg enn denne villbassen av en bil.

Ikke bare koster den en brøkdel av testbilens drøye 1,5 millioner kroner, den blir også langt billigere i drift. Samtidig ville du hatt penger til over til en skikkelig sportsbil – og ikke brukt alt på noe som tross alt er og blir et kompromiss mellom sportslighet på den ene siden og komfort på den andre.

Flere nyheter fra bilverden: