Også Porsche må tenke på forbruk og på utslipp. Selv ikonet 911 slipper ikke unna. Løsningen er turbo og mindre motorer.

Dermed er det slutt på rene sugemotorer i Porsche 911, men grunnkonseptet med sekssylindrede boksermotorer beholdes.

Bedre plass

Ifølge Porsche skal de nye motorene ha rundt 12 prosent lavere utslipp enn dagens motorer, samtidig som forbruket senkes. Den nye 911 Carrera oppgis til å ha et forbruk på 0,74 liter per mil, mens dagens modell har et forbruk på 0,82 liter.

VERTIKALE: Ribbene på motorluken er vertikale på de nye utgaven av 911. (Foto: Porsche)

Takket være turboladerne øker effekten på tross av mindre slagvolum og lavere forbruk. Både i Carrera og i Carrera S øker effekten med 20 hestekrefter, til 370 hk og 420 hk. Dreiemomentet økes til 450 og 500 newtonmeter, mens slagvolumet reduseres til tre liter. Tidligere hadde Carrera et slagvolum på 3,4 liter, mens slagvolumet i Carrera S var på 3,8 liter.Fordi effekten øker, blir de nye utgavene av 911 også raskere. Sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går nå unna på 3,9 sekunder i S-utgaven, mot 4,1 sekunder tidligere. Toppfarten øker fra 304 til 308 kilometer i timen.

Vertikale ribber

De store designendringene blir det ikke. Kjørelysene får nå firepunkts-LED, som man også finner på enkelte Porsche Macan, Panamera og Cayenne.

STØRRE: Skjermen til infotainmentsystemet er større, og Porsche har – i likhet med Ferrari – utstyrt bilen med en knapp på rattet der du kan velge kjøreprogram. (Foto: Porsche)
TURBO: Mindre slagvolum, men turboladere øker effekten i forhold til utgående modell – samtidig som forbruket reduseres. (Foto: Porsche)

I tillegg får bilen nye baklys, nye dørhåndtak og et nytt motordeksel med vertikale lufteribber. I seg selv ikke noen stor sak, men akkurat lufteribbene har vært horisontale siden bilen ble lansert. Dermed er det nok noen entusiaster som feller en tåre i dag.Innvendig er bilen som før, men skjermen til infotainmensystemet har blitt større. Via en knapp på rattet kan du dessuten velge kjøreprogram. I 911 er det nytt, men Ferrari har lenge hatt en Manettino på rattet som velger kjøreprogram og bilens aggressivitet.

Den nye 911 vises offisielt for første gang på bilutstillingen i Frankfurt. Til Norge kommer bilen rett før jul.

Få med deg denne:

Flere tester:

Og helt andre ting vi har testet: