Volvo er i liten grad kjent som et merke for dem som ønsker svært spreke og sporty biler, det ønsker de å gjøre noe med. I 2015 kjøpte den svenske bilprodusenten Polestar, et firma som siden 1996 har laget racingbiler basert på Volvo.

— Polestar er Volvos første «performance brand», sier Hermod Wallestad, salgsdirektør hos den norske importøren, under en presentasjon i deres nye hovedkontor på Fornebu.

Biler laget av denne avdelingen ble tilgjengelig i noen få markeder i fjor, og er nå klare for norske kunder.

MANGE OPPGRADERINGER: Polestar-oppgraderingen er omfattende. V60 og S60 T6, som i utgangspunktet har samme motor, men 60 hestekrefter mindre, er drøyt 400.000 billigere. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Én versjon

Det dreier seg foreløpig kun om sedan— og stasjonvognutgaven av 60-serien. Disse bilene har fått en overhaling, lik den M-avdelingen gjør med utvalgte BMW-modeller og AMG gjør hos Mercedes-Benz.

Det vil si at motor, drivverk og oppsett spisses for å gjøre bilen så kvikk og sportslig som mulig. Polestar-utgaven har for eksempel dempere fra Öhlins, Brembo-bremser og en rekke andre detaljer som skiller den fra en vanlig versjon.

Og ikke minst har Polestar optimert motoren. Som vanlig i en moderne Volvo er det en firesylindret enhet på 1969 kubikkcentimeter, og ved hjelp av både turbo og kompressor yter den 367 hestekrefter. Bilene kommer med firehjulstrekk og gjør null til hundre på 4,7 sekunder som sedan og 4,8 som stasjonsvogn.

— Vi tror at dette er en bil som kan utvikle varemerket internt, og som i tillegg kan trekke nye kunder, sier Wallestad.

Statement

— Det er et varemerke-statement, legger administrerende direktør Øystein Herland til.

Volvo ønsker vanligvis å markedsføre seg som et sikkert og miljøvennlig bilmerke, og de tror ikke en Polestar-utgave vil ha noe å si for dette.

— Polestar-bilene skal være trygge og gode å kjøre, uansett værforhold, sier produktsjef Thomas Andresen.

I mange markeder kan man også få en enklere Polestar-oppgradering, mer som et trimsett, men dette blir foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Her avventer de hvordan de nye bilavgiftene slår ut før det blir tatt noen avgjørelse.

SLAGORD: Volvo sier dette er bilen deres racingsjåfører bruker til jobben. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Liten nisje

— Polestar-bilene skal selges hos fem forhandlere i Norge, og vi tror det er et potensial for mellom 30 og 50 biler på ett år, sier Andersen.

Dette er lavt i Volvo-sammenheng, men henger naturligvis sammen med at bilene har en startpris på drøyt én million kroner. Til sammenligning har BMW solgt til sammen 24 BMW M3 og M4 i år, verstingutgaven av BMWs konkurrerende 3-serie.

Den bilmodellen koster så å si det samme, har noe større motor, men kun trekk på to hjul.

Andersen kjenner ikke til om det er planlagt Polestar-utgaver av de andre Volvo-modellene, men sier at det ikke akkurat vil være en overraskelse om det skulle skje.

Teknologimagasinet om Volvos selvkjørende biler: