Martin Ødegaards arbeidsgiver Real Madrid er en av verdens største fotballklubber og dermed en svært ettertraktet samarbeidspartner på sponsormarkedet.

Alle sponsoravtalene er imidlertid ikke like populære blant storklubbens supportere.

I januar kom det frem at klubben har gått med på å endre navnet på hjemmearenaen til Abu Dhabi Santiago Bernabéu, på grunn av en avtale med International Petroleum Investment Company (IPIC), Abu Dhabi-myndighetenes investeringsselskap.

I november presenterte klubbpresident Florentino Pérez en avtale med National Bank of Abu Dhabi. På pressekonferansen holdt Pérez opp et bankkort, med Real Madrids logo øverst i hjørnet.

Et element manglet imidlertid på den verdenskjente logoen: Korset.

Det får islamforsker Lars Gule ved Høgskolen i Oslo og Akershus til å reagere.

– Det er idiotisk av Real Madrid å gjøre dette. Men hvis banken har krevd det, er det enda dummere. Det er i tilfelle et uhørt og bisart uttrykk for manglende religionsfrihet i De forente arabiske emiratene. Real Madrid burde ha skaffet seg en annen sponsor, sier Gule tilfritanke.no.

— Ekstremt konservativt

Overfor Aftenposten sier Gule at han «hverken er overrasket eller ikke overrasket» over at korset var uspiselig for Abu Dhabi National Bank.

Slik ser logoen ut på en drakt. Foto: NTB scanpix

— Det er et ekstremt konservativt samfunn i De Forente Arabiske Emirater, sier Gule til Aftenposten.- Det er kanskje et bilde på den fundamentalistiske stemningen som dominerer i den muslimske verden. Da snakker jeg ikke bare om den ekstreme konservatismen, men den fundamentalistiske troen på at islam er den sanne, og riktige religionen, sier Gule.

PSG tok vekk krybbesymbol

Real Madrid er langt fra den første klubben som drar nytte av oljepenger fra Midt-Østen. Manchester Citys hjemmearena er oppkalt etter Abu Dhabis nasjonale flyselskap Etihad Airways, mens Qatars investeringsfond er hovedeier i den franske storklubben Paris Saint-Germain.

— Jeg tror et element som betegner slike sponsoravtaler, og at golfstater ønsker å trekke til seg internasjonale idrettsarrangementer, er at enkelte krefter i disse landene ønsker å drive propaganda for islamske verdier, å vise hvor flott religionen er, sier Gule.

Real Madrid har hatt et kors i logoen for å vise koblingen til det spanske kongehuset. Navnet «Real» - som betyr kongelig - har samme forklaring.

I klubbens offisielle logo er korset fortsatt på plass, det er kun i sammenheng med sponsoravtalen med Abu Dhabi at logoen er endret.

I 2011 (til høyre) var krybba godt synlig i PSGs logo, mens vokskopien av Zlatan har på seg en drakt uten krybbe. Foto: NTB scanpix

Ifølge den spanske avisen El Confidencial har andre klubber tatt lignende grep tidligere. I Barcelonas logo er det et såkalt georgskors (samme symbol som det engelske flagget, journ. anm.), i en hyllest til katalonias skytshelgen Sant Jordi (Sankt Georg). Dette korset skal imidlertid ha blitt endret til en strek for å selge drakter i Midt-Østen.Da Paris Saint-Germain endret klubblogoen i 2013, to år etter å ha blitt kjøpt opp av Qatar Sports Investments, måtte krybbesymbolet, med sterk kristen symbolikk, vike.

— Delte meninger

CMore-ekspert Petter Veland følger Real Madrid og spansk fotball tett. Han er under oppfatningen at Real Madrids sponsoravtaler følger en trend i fotball-Europa.

— Fotballen har fått en større og større plass i samfunnet. Får å gjøre økonomiske fremskritt må storklubbene til syvende og sist utvide horisonten, sier Veland.

— Real Madrid satser i Midt-Østen, Asia og Amerika for å tjene mest mulig penger, og gjøre seg store i områder der de har mye å gå på, legger han til.

Fotballeksperten er imidlertid ikke av oppfatningen av at en klar majoritet av Real Madrids supportere er rasende over den nær forestående endringen av stadionnavnet.

— Det er delt. Noen mener at stadionnavnet er hellig grunn, andre legger vekt på økonomiske gevinsten, sier Veland.

Underskriftskampanje

Den katolske organisasjonen Enraizados startet imidlertid en underskriftskampanje for å beholde korset i Real Madrid-logoen.

«Skal klubben ta bort Real-navnet for å kunne spille i en republikk?» spurte organisasjonen retorisk i en tekst i sammenheng med underskriftskampanjen, ifølge El Confidencial.

Real Madrids klubbpresident Florentino Pérez ble spurt om fraværet av korset i Real Madrid-logoen da han presenterte bankkortet.

Pérez svarte da med å snakke om interessen for storklubben i Midt-Østen.

– Jeg vet at det er knyttet følelser til hver kamp. Relasjonen til De forente arabiske emirater vil styrke følelsene. Vi ønsker at Real Madrid skal fortsette å erobre hjertene til disse tilhengerne. Jeg håper at dette samarbeidet i løpet av de neste tre sesongene kan bli en permanent allianse, sa Pérez til den Madrid-baserte sportsavisen Marca.