Under tittelen «Hva feiler det damefotballen?» løftet Anette K. Haldorsen, supporterskribent for Aftenposten, spørsmålet om hva norske klubber må gjøre for å øke interessen rundt kampene i Toppserien.
Hun pekte på tilskuertall som 114, 257 og 303 i kampene i serierunden 15. april.
Som forslag til tiltak mener Haldorsen at man bør vurdere et prøveprosjekt med en lettere, og kanskje mindre ball. Hun mener også at man bør redusere banen med noen meter, for da vil «spillernes rekkevidde og bevegelsesmønster kunne likne mer på det vi ser hos guttene», skriver hun.
LES INNLEGGET HER:
Hva feiler det damefotballen?
NFF: Forslagene har vært oppe tidligere
Heidi Støre, som er leder for toppfotball kvinner i Norges Fotballforbund, mener det er viktig å tenke nytt og utenfor boksen for å løfte produktet norsk kvinnefotball.
— Disse forslagene er ikke nye, de har vært oppe i debatten de siste ti årene, sier hun til Aftenposten.
Det er imidlertid noen skjær i sjøen som gjør at forslagene til Haldorsen blir innført i Norge.— Det er visse føringer som ligger der og begrenser oss. Lagene er også med på en internasjonal arena, og der er det utenkelig med andre baller og baner. Generelt må vi tenke nytt for å løfte produktet, men med mindre ball, banestørrelse og mål begynner vi til slutt å lage en annen idrett enn de vi konkurrerer med internasjonalt, sier Støre.
LES MER: Les alle innleggene fra Aftenposten Supporter
Forsøk med mindre ball er innført i Danmark
Hun spilte i sin tid 151 kamper for det norske a-landslaget, og scoret 22 mål. Hun vant europamesterskapet to ganger, og var kaptein da det norske laget vant VM i 1995. Støre forteller at det i Danmark har pågått et prøveprosjekt med en mindre og lettere ball i enkelte serier på yngre nivå. Resultatene fra prosjektet er ennå ikke klare.
Også der holdes seniornivået borte, og de ønsker ikke å innføre det uten at initiativet kommer fra FIFA eller UEFA.— I kvinnefotball på topp, internasjonalt nivå er det vel ingen som tenker at ballen er for stor, tung eller at målene er for store. Tanken enser iallfall ikke meg når jeg ser på. Utfordringen ligger ikke der.
- Hvor ligger den?
— Vi må gjøre det nasjonale produktet godt nok og attraktivt nok, vi må vekke publikums interesse. Spenningen ute på banen er alfa og omega, i tillegg må vi ha nok mennesker og stort nok apparat til å promotere kampene, sier Støre.