Vålerenga har hatt en trøblete første del av sesongen. Det gjenspeiles også i publikumsoppmøtet på Ullevaal.

Mot Sarpsborg 08 søndag var det offisielle tilskuertallet 6900, men det var langt færre som fysisk var innenfor portene på landskamparenaen. Nå venter Haugesund til 16. mai-fest.

12.000 i fjor

I fjor kom 12.011 for å se Mjøndalen på 16. mai, mens det i 2013 kom drøyt 9000 for å se Tromsø. I 2010 kom over 18.000 for å se Aalesund på fotballens festdag.

— Vi hadde 12.000 på 16. mai-kampen i fjor, og vi håper selvfølgelig å slå det. Da som nå har vi samme type motstander med tanke på publikumsinteresse, Folk som kommer til Ullevaal på denne kampen kommer hovedsakelig for å se Vålerenga. Og vi er veldig stolte over å vise frem Vålerenga på Ullevaal nå. Vi er et angripende lag som underholder, og vi har en spiss som scorer mål, sier daglig leder i Vålerenga, Morten Nydal.

Tre strake på hjemmebane

Totningen påpeker at VIF nå står med tre strake hjemmeseirer, men kommer fra en målløs kamp i Bodø. Det var få som ble sjarmert i senk av det de fikk se på Aspmyra, og neppe flere tusen som stormer til billettlukene mandag. Men værmeldingen sier 15 grader og sol, noe som bør lokke Oslo-folket. Men fullstappet Ullevaal og lange køer? Glem det.

— Jeg er sikker på at vi kommer til å bikke 10.000 tilskuere. 16. mai-kampen er en årviss begivenhet i seg selv med hornmusikk og fullt opplegg. Det er bare å komme og ta del i festen, sier Nydal.

Vålerenga ligger på 11. plass på tabellen. Publikumssnittet på Ullevaal er på 8600. Dette baserer seg på antall solgte billetter. Det reelle tallet er trolig langt lavere.

50 kroner for barn

I et forsøk på å fylle stadion dumper VIF prisene på billetter til barn. Mot Haugesund koster det 50 kroner for barnebillett uansett hvor man sitter.

— Billigere er det ikke mulig å få det, sier VIFs daglige leder.

For en familie, to voksne og to barn. Må du ut med 500-600 kroner avhengig av hvor du ønsker å se kampen fra. Den såkalte «langside familie» er rimeligst, med 200 kroner pr. voksenbillett.

— Vi ønsker å vise oss fra vår beste side. Det blir full rulle med Vålerenga janitsjar, en lun oppvarming til 17. mai. Vi har lyst til å ha flere familier på våre kamper, det er også derfor vi gjør slike stunt mot barnefamiliene som nå, sier Morten Nydal.

Ser mot ny stadion

— Er Vålerengas hovedutfordring nå å klare å få folk på kamp?

— Vi har veldig lyst til å få mer publikum på kampene våre. Det er to måter å gjøre det på: Det ene er å sørge for at det er underholdende å se på laget, og så må folk ha det bra når de kommer på kamp. På Ullevaal er vi prisgitt fasilitetene vi leier, men vi kommer til å øve oss på forskjellige ting for å sørge for at folk har det bra nå som vi nærmer oss vår egen stadion. Vi skal lage et kampdagprodukt der som er godt for både familier, stående syngende supportere, og de som vil ha det lille ekstra med servering og slikt, sier Nydal.

Vålerenga punger ut med flere millioner kroner i årlig leie av Ullevaal stadion. Derfor er det stor forskjell på om det kommer 8.000 eller 13.000 på kamp.

— Hva forskjellen i kroner og øre blir kommer litt an på miksen av solgte billetter. Men kommer det 8.000 i stedet for 13.000, så utgjør det selvfølgelig en betydelig forskjell. Hver solgte billett ekstra sørger for flere kroner å drive fotballklubb for.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport hvor det drikkes champis, spilles trompet, Leicester hylles og en idiotisk regel sages: