UTRECHT: Går du inn i din egen verden når vennegjengen snakker om Tour de France? Her kommer redningen. Vi har samlet åtte ting du må vite om sommerens store sykkelfest.

1. Rittet ble arrangert for første gang i 1903 for å øke salget av avisen L’Auto. I de første utgavene var etappene vanvittig lange, den lengste 471 km. Årets lengste er på 223,5 km. Deltagerne i de tidlige utgavene hadde heller ikke lov til å ta imot hjelp av hverken hjelperyttere eller mekanikere. Målet da var det samme som nå, å bruke kortest tid på det franskmennene selv kaller Le Grand Boucle, den store sløyfen. I år er det 21 etapper.

2. Det finnes fire viktige trøyer som rytterne kjemper om: Den gule som bæres av den som leder sammenlagt. Den grønne er for mannen som samler flest av poengene som deles ut ved mål til de 15-25 første på etappen (jo bedre plassering jo flere poeng) og delvis underveis. Den rødprikkete er for «kongen av fjellene», den som klatrer best. Også den baseres på et poengsystem der de første over fjellpassene får poeng. Tilslutt er det den hvite ungdomstrøyen for den beste i sammendraget under 25 år.

3. Det er 22 lag med, hvert lag har ni ryttere. De aller fleste av dem er der kun for å hjelpe lagets enere, enten det er snakk om å satse på å vinne sammenlagt eller å vinne etapper. Bare noen veldig få (i år 4-5 stk.) har reell sjanse å vinne sammenlagt. Sykling er en taktisk lagsport med en individuell vinner. Det er ikke nasjonslag, men sponsede multinasjonale lag med firmanavn.

Her er Norges to håp i Tour de France: Alexander Kristoff (til venstre) og Edvald Boasson Hagen (til høyre). Foto: NTB SCANPIX

4. I år er det to nordmenn med. Alexander Kristoff fra Stavanger er først og fremst en veldig rask avslutter som ofte vinner massespurter. Bare i år har han vunnet 18 ganger og er best i verden med det. Han vant to etapper i fjor og har flere vinnersjanser i år. Edvald Boasson Hagen fra Rudsbygd like ved Lillehammer er mer en allrounder som kan vinne litt hardere etapper eller spurter der færre ryttere kommer først til mål i en gruppe. Boasson Hagen har også vunnet to etapper, begge i 2011.

5. Start— og målbyene kjøper seg inn i rittet. Det aller dyreste er å arrangere selve starten, «Grand Depart». Den nederlandske byen Utrech, hvor starten går i dag, må bla opp med 4 millioner euro (35 mill. kr.) i rene penger. Prisene stiger kraftig, for da Rotterdam hadde starten for fem år siden var kostnaden 2,5 mill. euro (ca 22 mill. kr.). I tillegg må Utrecht bl.a. betale for all sikkerhet mens rittet befinner seg i og omkring byen, de må garantene en flyforbudssone over rittet og stille med rundt 2000 gratis parkeringsplasser til akkrediterte biler. Målet for Utrecht, og de andre byene som betaler betydelig mindre, er å få verdens øyne på seg og kanskje tiltrekke seg turisme både på kort og lang sikt.

6. Tour de France eies og drives av Amaury Sport Organisation (ASO) som er en del av mediagiganten EPA (Éditions Philippe Amaury). EPA er et familieselskap der enken etter grunnlegger Philippe Amaury, Marie-Odile Aumaury styrer med streng hånd. I underselskapet ASO er deres sønn Jean-Etienne president. I tillegg til Tour de France arrangerer ASO en rekke andre sykkelritt, som Paris-Roubaix, Spania rundt og Arctic Tour of Norway. De arrangerer også Paris Marathon, store golfturneringer, Dakar-rallyet og store seilkonkurranser, for å nevne noe.

Her poserer Frank Schleck med den gule trøyen under Tour de France i 2008. Rittet tiltrekker seg enorm medieinteresse hvert år. Rundt 2000 journalister eller andre med mediefunksjoner er akkreditert til årets utgave. Foto: REUTERS

7. Kvinnene hadde tidligere sin egen utgave, Tour Feminin. I starten, på 1980-tallet, var det mellom 10 og 15 etapper. Men arrangøren, som ikke var ASO, måtte legge ned rittet i 2009. Da slet man kolossalt med å finne byer som virkelig ønsket å ha damerittet på besøk. Det viste seg også umulig å finne sterke sponsorer. I år, som i fjor, får verdens beste kvinner måle krefter på endagersrittet La Course by Le Tour de France. Målpassering er på Champs-Elysées noen få timer før herrene avslutter sitt treukersritt samme sted. 8. Rundt 2000 journalister eller andre med mediefunksjoner er akkreditert. I Norge sendes rittet på TV2 og Eurosport. Nytt av året er at NRK har kjøpt radiorettigheter og sender hver dag på DAB-kanalen NRK Sport.