En drøy uke før seriestart har Rosenborg for lengst passert det budsjetterte antallet sesongkort. 9000 solgte sesongkort var målet. Nå har de solgt 9200. Og det stopper neppe der.

— Tradisjonelt selger vi mye inn mot seriestart. Så dette ser veldig bra ut. Ser bra ut. Alt over 9000 synes vi er kjempebra, sier klubbens daglige leder Tove Moe Dyrhaug.

Kun to foran på lista

Basert på tilskuerstatistikken fra fjorårets eliteserie, ville RBK med kun sesongkortinnehavere havnet på tredjeplass på lista. Kun Viking og Vålerenga hadde flere tilskuere totalt i fjor enn det RBK så langt har solgt av årskort for 2016. Det liker RBK-stjerna Pål André Helland godt.

— Det sier litt om størrelsen på klubben kontra det andre skvipet, sier han og flirer. Vel vitende om at uttalelsen hans er egnet til å sette litt fyr på konkurrentenes supportere.

Åpen dag

Lørdag arrangerer RBK åpen dag. I fjor ble det en braksuksess, med over 5000 besøkende på Lerkendal. Det er mer folk enn Christian Gytkjær spilte for på Haugesund stadion i fjor.

— Jeg vet jo godt at interessen er stor for RBK, og det var også en av grunnene til at jeg ville spille her, sier dansken.

Gytkjær inntar rollen som vaffelsteiker på Brakka lørdag, men hevder han ikke lar seg stresse av at vaffelkøa kan bli særs lang.

— Jeg gleder meg. Jeg får uansett ikke stekt flere vafler enn det jeg klarer, sier han.

Øker engasjementet

Rosenborg håper årets åpne dag blir en like stor suksess som i fjor, på tross av at det er litt tidligere på året.

— Da vi startet med dette i fjor, var det noe vi hadde snakket om lenge. Det er begrenset adgang til Brakka og innsiden av stadion på kampdag, men med dette arrangementet kan alle som vil få komme og se. Vi ønsker å være en åpen klubb, og det er mange som synes det er stort å komme hit. Det er i det hele tatt en fin familiedag, som skaper økt engasjement rundt laget, sier Tove Moe Dyrhaug.