TRONDHEIM: Selv om Petter Northug aldri har fått markedsført logoen til sin hovedsponsor i internasjonale skirenn, har Coop fått voldsom oppmerksomhet som følge av Northug-avtalen, mye på grunn av stadige kontroverser med skiforbundet.

Samarbeider til etter OL

Coop inngikk avtalen med Strindheim-løperen på våren i 2013, etter at Northug valgte å bryte med det norske landslaget. Da langrennshelten var gjennom sin tyngste periode i karrieren, med fyllekjøringen og påfølgende rettssak i 2014, valgte Coop å stå ved hans side og fortsette samarbeidet. Northug slo som kjent tilbake og ble VM-konge i Falun i 2015. Tre år er gått siden avtalen ble signert og partene har den siste tiden diskutert en videreføring. Nå er avtalen i boks. Det bekrefter Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til Adresseavisen.

-Vi har fått utrolig mye igjen internt for samarbeidet. Vi merker stoltheten blant våre ansatte. Vi får også igjen veldig mye for avtalen utenfor sesongen, poengterer Takle Friis.

Selv om Northug ikke kan profilere hovedsponsoren vinters tid, står han nå fritt til å gjøre det på sommeren og høsten.

Den nye avtalen strekker seg til våren 2018, altså til etter neste OL i Pyeongchang i Sør-Korea.

Northug: — Kjærlighetsforhold

— Vi er utrolig fornøyd med den jobben Petter gjør for Coop og for å kunne bidra til at han får maks ut av sin egen karriere. Samarbeidet betyr veldig mye for alle i Coop, fordi Petter er med på å skape engasjement og vinnerkultur internt. Samtidig bidrar han til å øke Coops synlighet og styrke vår posisjon blant kunder, medlemmer og i markedet generelt. Vi er rett og slett veldig stolt av å ha Petter med på Coop-laget, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop i en uttalelse til Adresseavisen.

Petter Northug beskriver forholdet til sin viktigste sponsor slik:

— Dette er definitivt det sterkeste kjærlighetsforholdet jeg har hatt de siste årene, hvis man ser bort fra nærmeste familie. Coop har stått urokkelig ved min side hele veien og jeg føler en sterk lojalitet. Samarbeidet har bidratt til at jeg har fått gjøre de grepene og gå de veiene som har vært riktig for meg, og som har gjort at jeg har lykkes.

Millionavtale

Verken Coop eller Northug-leiren ønsker ikke å si noe om de økonomiske rammene i avtalen. Det er tidligere blitt spekulert i at avtalen årlig er verdt godt over 10 millioner kroner for langrennsstjernen.

— Begge parter var tidlig ute og sa allerede i starten av sesongen at vi ønsket en forlengelse av avtalen. Vi har hatt denne avtalen siden 2013, og derfor var det noen punkter som var modne for oppdatering og oppjustering, sier Northug-manager Are Sørum Langås til Adresseavisen.

Etter den fantastiske VM-sesongen i fjor presterte Northug i år mer på det jevne. Han endte på andreplass i verdenscupen, bak suverene Martin Johnsrud Sundby.

Nå er det neste års Lahti-VM som er det store målet for 30-åringen.