BAKU/OSLO (aftenposten.no): Alle ville snakke med Martin Ødegaard. Men ingen fikk. Dermed gikk en av de norske reporterne rett i kjelleren: — Martin stiller ikke. Da reiser vi hjem!

Det handler i utgangspunktet om tre poeng når Norge møter Aserbajdsjan i EM-kvalifiseringskamp i Baku søndag kveld.

Men virkeligheten dreier seg like mye om ett spørsmål:

Spiller 15 år gamle Martin Ødegaard fra start eller ikke?

Skolegutten fra Drammen er i ferd med å bli like stor som selve kampen.

Trykket rundt barnestjernen var lørdag så stort at Norges Fotballforbund igjen valgte å skjerme ham fra mediene i Baku.

— Av dagens norske utøvere er det kun Northug som jeg tror forstår hva dette er for noe. Det er jeg overbevist om. Og for han begrenser det seg til to-tre land, men for Martin ... I fotball er nesten hele verden nedslagsfelt. Og det er litt av det som potensielt gjør dette spesielt. Den eneste som har opplevd tilsvarende hos oss er Ole Gunnar (Solskjær). Men han var mye eldre da det startet og tok av, sier generalsekretær Kjetil Siem.

Hvor mye skal en 15-åring skjermes? Hvor mye skal han stille opp på? Det finnes ingen svar.

— Livet blir på grunn av fokus, interesse og oppmerksomhet så endret at det er vanskelig å forberede seg på det. Det er en del av det å bli såkalt stjerne, eller potensiell stjerne, et idol eller ungpikeidol, eller hva slik status og posisjon kalles. Det er sånn Hollywood-skuespillere og musikere har det, One Direction og den gjengen der. Og så er det noen idrettsutøvere og fotballstjerner som kan oppleve det. Det er helt spesielt og derfor vanskelig å gi gode råd. Men hos idrettsutøvere kan ting snu fort også. En skade kan forandre alt, minner Siem om.

«Virker eldre»

Ødegaard begeistrer en hel nasjon, ikke bare fotballfolket.

— Jeg har sett intervjuer med ham, og ble overrasket da jeg skjønte at han bare er 15 år. Han virker eldre enn det, sier Trond Blindheim, rektor og dosent ved Norges Markedshøyskole.

- Hvor fristende er Ødegaard ut fra et markedsmessig synspunkt?

— Det er klart det er viktig å ha ham på laget. Det er så mye enklere for klubber å skaffe seg sponsorer med ham på laget. På den måten kan firmaer få en bit av ham. Når det gjelder personlige sponsorer må han bare sørge for å ha gode rådgivere rundt seg. Som 15-åring er man veldig avhengig av god hjelp. Det er viktig at han ikke blir lurt når det er snakk om avtaler, og ikke gjør avtaler man ikke kommer ut av. Det finnes så altfor mange eksempler på at unge mennesker blir lurt.

- Finnes det en grense for overeksponering som kan gå ut over ham?

— Nei, det tror jeg ikke. Det måtte i tilfelle være om det blir gjort noen overtramp fra pressen. Men jeg kan ikke i farten huske noen slike overtramp her i Norge. Når man blir intervjuet kan man jo be om å få lese sitatene og ha en sikkerhetsventil der. Og igjen handler det om gode rådgivere.

«Lokkemiddel»

Som Strømsgodset-spiller har Ødegaard deltatt på skolebesøk, Norway Cup og lignende, slik resten av troppen har gjort.

— Men når det gjelder det rent kommersielle har vi valgt å skjerme ham i høst, for det er jo i høst interessen virkelig har tatt av. Det eneste han har gjort er en trikseserie sammen med Iver Fossum og Gustav Wikheim. Det er en fotballrelatert ting som han syntes selv var veldig moro. Våre samarbeidspartnere skjønner at vi her snakker om en 15-åring hvor det viktigste er fotballen og hans personlige utvikling, forteller daglig leder Erik Espeseth.

Før siste serierunde mellom Rosenborg og Strømsgodset på Lerkendal, brukte trønderklubben 15-åringen som «lokkemiddel» for å få folk på kamp.

— Ja, på hjemmesiden vår. Det ble gjort fordi han er en interessant spiller og spennende person. Det hadde ingenting med alder å gjøre. Vi gjorde nøyaktig det samme da 40 år gamle Frode Johnsen da Odd kom hit, sier Harald Pedersen, presseansvarlig og spillerkoordinator i Rosenborg.

Han har vært med svært lenge. Det nærmeste Rosenborg har vært er interessen rundt Per Ciljan Skjelbred for snart 10 år siden.

— Både fordi han var god, ung og ikke minst da han brakk foten. Trykket på spillerne er minst tredelt, fra samarbeidspartnere, media og miljøet rundt spilleren selv. Foreldrene til Per var tett på Rosenborg-miljøet og var med på å ta beslutninger på hva han skulle være med på. I tillegg var trenerne viktige for å finne fornuftige løsninger. Per lærte seg også tidlig selv å si at ting kanskje ikke passet. Jeg kan ikke huske at samarbeidspartnerne våre da var overivrige og ville bruke ham for mye. Det var veldig kontrollert. Men etter Olympiakos-kampen der han brakk benet var spesielt medieinteressen enorm. Opptreningen skulle følges minutt for minutt.

Tar hensyn til alder

Tom Fodstad, kommersiell direktør i Norges Fotballforbund, sier de bevisst har unngått å bruke ham så mye i markedsføring.

— Det er alderen hans vi tar hensyn til, slik at belastningen ikke skal bli for stor. Vi i NFF er selvfølgelig svært glade for at Martin Ødegaard gjør det bra, men vi kommuniserte tidlig til våre største samarbeidspartnere at han ikke ville bli tilgjengelig for oppdrag i særlig grad denne høsten. Det har kommet noen henvendelser om å bruke ham, men det har vi sagt nei til. Og der føler vi at våre samarbeidspartnere er helt på linje med oss. Å bruke han på en hel dag med filminnspilling i en reklame, for eksempel, det er ikke aktuelt. Vi har en tett og god dialog med Strømsgodset og legger oss på den samme linjen når det gjelder å bruke ham.

- Hvor mye er Ødegaard verdt for NFF?

— Det har vi ikke regnet på. Men hvis han skulle fortsette utviklingen og havne i en stor klubb i utlandet, så kan han bli veldig verdifull. Man ser jo hva Zlatan Ibrahimovic betyr for svensk fotball. Uten at vi skal dra den sammenligningen noe videre. Én ting er å bruke ham i markedsføring, men han skaffer jo mye medieoppmerksomhet. Og jeg tror ikke det er noen fare for at han skal bli «oppbrukt». Både mediene, sponsorer og folk i de tusen hjem gleder seg over suksessen hans.

Siem mener det er viktig av forbundet å opptre beskyttende.

— En blanding av å holde igjen, men også å forberede på hva som er i ferd med å skje eller kan skje. For familien vil aldri bli den samme selv om den er det samme «inni». Martin kan ikke lenger gå i fred hvor som helst, slik han kunne tidligere.

- Hva gjør dere nå?

— Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å stille ressurser til rådighet. For eksempel mener jeg at vi har landets desidert beste medierådgiver i Svein Graff. Han har jobbet som journalist før han kom hit, så han kan «alt på den andre siden». Og han har jobbet i Vålerenga, Norsk Toppfotball og nå er han i NFF.

Siem mener NFF opererer stikk motsatt av det å være kynisk.

— Det går ikke an å misforstå og si at det er et kynisk forsøk på noe, for det er selvsagt motsatt. Vi jobber med mennesker, vi holder tilbake, vi sier nei.

Vil ikke «bruke opp» en 15-åring

Mediesjef Graff sier tilgangen til Ødegaard, både av medier og samarbeidspartnere, er diskutert internt i NFF.

— Det er lett å se for seg at vi kunne utnyttet ham i enhver markedsføring på vegne av landslaget. Det har vi bevisst ikke gjort. Landslaget består av mange flere spillere enn Martin Ødegaard. Han er blitt et fenomen og en snakkis, så generelt sett kunne det vært fristende å bruke ham i mange sammenhenger – jamfør det Rosenborg gjorde da de reklamerte for siste seriekamp med å profilere ham. Men det gjør vi ikke, sier Graff.

Han peker også på et annet poeng: Faren for å «bruke opp» 15-åringen.

— Han skal være landslagsspiller i 17-18 år til. Det ville vært fullstendig galskap av oss å kun tenke kortsiktig profitt rent markedsføringsmessig. Den diskusjonen har vi hatt med markedsavdelingen i NFF og ledelsen der, og de ser det samme som oss. Det er diskusjoner som går på alt fra hvem som skal være profilen i kampprogram, hvem som skal være på kampannonsene og alle de markedselementene. Hvis hele pakken handler om Martin Ødegaard og ingen andre, tror vi det hadde blitt helt feil. Vi skal ikke bidra til en hype som gjør at Martin Ødegaard blir «oppbrukt» som landslagsspiller i en alder av 15 år.