LE HAVRE (Aftenposten): Skien-mannen vet han har en utfordrende jobb foran seg. Han skal være med på å stake ut den riktige kursen for internasjonal sykkelsport.

Onsdag sprakk nok en dopingsak i sykkelmiljøet. Til umåtelig irritasjon for Harald Tiedemann Hansen var det en norsk rytter denne gang. Vegard Robinson Bugge leverte en positiv dopingprøve under Tour de Fjords i mai, og er inntil videre suspendert fra sporten.

Uansett om det bare var klønete eller bevisst av 25-åringen, får mange bare bekreftet sin skepsis mot sportens moral. Nitid antidopingarbeid fra Hansen og hans kolleger i Norges Cykleforbund fikk seg en kraftig knekk.

Når den norske sykkelpresidenten om drøyt to måneder blir valgt inn i styret i Det internasjonale sykkelforbundet (UCI), står antidopingarbeidet øverst på agendaen hans. En positiv prøve fra en norsk sykkelrytter er ikke en favorittbagasje å ha med seg når han tar den ledige plassen til den avdøde danske lederen Peder Pedersen.

Få norske saker

— Heldigvis har vi veldig få norske dopingsaker. Men hver og én er én for mye, sier Tiedemann Hansen.

- Internasjonalt har det vært svært få dopingsaker på toppnivå i 2015. Så kan man jo lure på om det skyldes en renere sport eller bare lurere juksemakere?

— Det er bedre holdninger i feltet, og jeg har tiltro til mye av det som gjøres i antidopingarbeidet. Men vi har en jobb å gjøre med å bygge den troverdigheten vi trenger. Det vil ta tid. Vi har mistet flere sponsorer på grunn av doping. Men heldigvis har det også kommet til noen nye fordi de ser at det gjøres mye bra for å bekjempe problemet.

- Hva mener du om at dopingkontrollørene skal kunne vekke sykkelrytterne midt på natten for å ta prøver?

— Jeg er for at man skal kunne teste døgnet rundt. Jeg ser at det kan by på problemer for rytterne under ritt som Tour de France, men det får bare være.

Mange hatter

58-åringen kommer til å måtte bytte sykkelcapser særdeles kjapt de neste årene: Sykkelpresident i Norge, styremedlem i UCI, visepresident i Det europeiske sykkelforbundet og leder av organisasjonskomiteen for sykkel-VM i Bergen i 2017. Sjansen for å møte seg selv i døren er så absolutt tilstede.

— Jeg liker egentlig også å si at jeg er nestleder i Grenland Sykleklubb, humrer han før han blir mer alvorlig:

— Jeg har fått beskjed om at jeg er eneste kandidat til styrevervet, og kandidaturet mitt er godkjent. Kanskje jeg skal vurdere vervet i det europeiske forbundet, men vi får se.

Splittelse

Det internasjonale sykkelforbundet har ikke bare dopingen å slåss mot. Arrangøren av Tour de France, ASO, har truet med å trekke sine mange – og store – ritt helt ut av UCI-kalenderen. De er blant annet lei av at deres ritt ofte kolliderer med andre store ritt. Samtidig vil de helst invitere akkurat de lagene de selv ønsker, ikke være bundet av å måtte ha med alle lagene på UCIs toppnivå World Tour.

I tillegg handler det selvsagt om penger, med en omlegging av rittkalenderen ser man blant annet for seg at det er mulig å hente mye mer enn man får nå for TV-rettigheter.

-Det er mulig å kjøre flere ritt samtidig. Alle får ikke kjøre Tour de France, og da er Østerrike rundt et bra alternativ. Men noen ritt må vekk, enkelte ganger er det både tre og fire samtidig. Det handler om å få til enighet mellom ASO og de andre arrangørene. I tillegg må vi rydde opp i et rotete rankingsystem, sier Tiedemann Hansen.

Stort underskudd

Opprydding har det også handlet om på nasjonalt plan dette året. I fjor arrangerte Norge VM i terrengsykling i Hafjell, et mesterskap som nærmest var en forutsetning for at Norge også skulle få VM på landevei i 2017. - Hvordan gikk det økonomisk?

— Ikke spesielt bra.

- Og det vil si?

— At det gikk ganske dårlig.

- Hvor dårlig?

— Underskuddet ble på litt over 2,5 millioner kroner. Det var bortimot sponsortørke der. Men vi har ryddet opp og kommer ikke til å lide av det. Alle har fått det de skal, og vi har satt av penger over tid for dette.

- Det gikk ikke spesielt bra økonomisk da Oslo hadde VM i 1993. Får du kalde føtter med tanke på VM i Bergen nå?

— Nei, der vises det en helt annen interesse. Foreløpig er jeg stor optimist, sier mannen, som selv var en meget habil sykkelrytter på 1970-tallet.