Tirsdag ble det kjent at John Arne Riise skal spille fotball i India de neste to årene. Nyheten kom på nettsiden til spillselskapet Betsson som Riise jobber for.

Selve klubbvalget presenteres på konas blogg onsdag.

– Dette er veldig interessant, og det illustrerer hvor fundamentalt endret nyhetsformidlingen er blitt, sier Kjersti Løken Stavrum.

Bloggere har i dag fått en synlig og viktig funksjon, og Presseforbundet tilbyr nå bloggere å knytte seg til Vær varsom-plakaten som har en rekke etiske regler.

– Når det gjelder John Arne Riise så står han fritt til å formidle nyheter om seg selv slik han vil. Han har vært lenge i gamet og skjønner at han sitter på informasjon av verdi. Når folk klikker seg inn på Betsson og konas blogg, gir det økt trafikk og kanskje ekstra inntekter. Noen tjener på informasjonen, og i dette tilfellet familien selv, sier Løken Stavrum.

– Bare forvirrende

Reidar Sollie er leder av Norske Sportsjournalisters Forbund (NSF). Han sier at journalister er begynt å bli vant til den typen publisering.

– Det kommer stadig flere fantasifulle og intrikate måter å formidle nyheter på. Dette begynner vi å venne oss til, sier Sollie.

– Hvordan påvirker dette de tradisjonelle mediene?

– Vi journalister må bli enda flinkere til å grave og forklare hvorfor nyheter blir publisert på denne måten. Det startet vel egentlig med fotballklubbene som begynte å publisere nyheter på sine nettsider. Nyhetene blir mer kommersialisert, sier Sollie.

– Er utviklingen negativ?

– Ja, nyheter bør jo formidles på enkleste vis, det er mest redelig. Når nyheten skal spres på konas blogg dagen etter er det bare forvirrende. Men vi kan selvsagt ikke forby dette, sier Reidar Sollie.

Vil ha bare ha trafikk

— Jeg ser ikke noe rart at nyheten om Riise kommer på bloggen til kona. Han vil bare hjelpe henne til å få større trafikk. Bloggerne vil ha størst mulig leserkrets, og derfor inviterer mange av dem inn utenforstående til å skrive der, sier kommunikasjonsekspert Trond Blindheim.

— Hun er gift med Riise, det er stor fotballinteresse i Norge og jo flere lesere jo større inntekter for bloggerne.

- Hva med Riises valg av Betsson som sted for offentliggjøring?

— Det er vel typisk ham. Han er litt motstrøms og gjør det på sin måte. Riise er ofte privat i sine kommentarer. Litt sånn «synes synd på meg», og det liker mediene å gripe fatt i. Men Riise bør ikke bedømmes ut fra annet enn det han gjør på banen, og det er det eneste talentet han har, sier Blindheim.

Ingen fare for mediene

Blindheim ser ingen fare for at mediene skal komme i skyggen når fotballklubber velger å legge nyheter på egne nettsider, eller når Riise og frue velger egne kanaler for offentliggjøring av nyheter.

— Politikere, skuespillere, fotballklubber eller hva det nå er elsker å komme i mediene. Idar Wollvik levde av å selge tellerskritt, men det var ikke så interessant å skrive om. Det var luksusbiler og alt rundt som gjorde ham interessant. Det Riise gjør på banen er ikke lenger så interessant, men slike ting han nå har lagt ut på Betsson og kona på bloggen er interessant for mediene, sier Trond Blindheim.