Norges nest beste fotballdivisjon har vært uten hovedsponsor siden Adecco trakk seg ut i 2013. Da hadde 1.-divisjon hatt navnet Adeccoligaen siden 2005. Fortsatt hører man spillere, trenere og mediefolk omtale 1. divisjon som «Adeccoligaen». Men faktum er at divisjonen som Brann skal spille i neste sesong, bare heter 1.-divisjon.

Sluttforhandlinger

Det er det snart slutt på. Pål Breen er kommersiell leder i Fotball Media og har jobben med å selge rettighetene.

– Vi er i det du kan kalle sluttforhandlinger og har holdt på med flere aktører en stund nå, sier Breen.

– Det tar tid å få på plass avtaler av denne størrelse, men det kan sies at det er en betydelig interesse for ligaen. Dette er en avtale som er landsdekkende og firmaet som skal ta en slik posisjon må tenke langsiktig. Det er også viktig at en ny aktør ikke er i direkte konkurranse med de største partnerne til klubbene, fortsetter han.

Trolig er det snakk om en fireårig avtale.

100 prosent økning

At Brann rykket ned høyner attraktiviteten til 1. divisjon betraktelig neste år. 1.-divisjon er den ligaen etter Tippeligaen med klart mest omtale hva angår liganavn.

– Forsiktig beregninger er nok at TV-tallene vil få en 100 prosent økning når Brann blir vist på TV i 1. divisjon 2015. Branns nedrykk har ingenting å si i forhandlingene med en ny ligapartner, for de fleste håper og tror at Brann rykker rett opp igjen. Men klart at dette gir 1.-divisjon et «boost» neste år. Eksponeringsverdien vil øke betraktelig, men vi bruker ikke Branns nedrykk som et pressmiddel i forhandlingene. sier Pål Breen.

Hva bør ligaen hete? Kom med navneforslag i feltet under!