Kampene på TV 2-kanalene er mer populære enn i fjor.

De to siste sesongene har to kamper i hver serierunde gått på åpne TV-kanaler. Frem til høsten gikk en på TV 2 og en på TV 2 Zebra. I høstinnspurten gikk begge på Zebra i en prøveperiode på seks serierunder.

Tallene kan tyde på at flyttingen har vært en suksess. Etter at TV 2s hovedkamp ble flyttet til klokken 20, har alle serierundene hatt økt seertall, sammenlignet med i fjor. Det på tross av at det ikke har vært noen spenning om hvor seriegullet skulle havne denne sesongen.

I 2013 klokket de 60 åpne eliteseriekampene opp 9.388.000 seere. I år var tallet 9.602.000 på like mange kamper, viser tall Sponsor Insight har utarbeidet.

– For sesongen som helhet var det en oppgang i TV-seertallet for kamper i Tippeligaen på 214 000 seere eller 2,3 prosent, sier Fredrik Thune-Larsen i Sponsor Insight.

Økning i 1. divisjon

I 1. divisjon bikket seertallet millionen. 1.086.000 seere fikk med seg totalt 30 kamper. I fjor noterte samme divisjon under 900.000, men da på kun 28 kamper.

– Samlet for de to ligaene har det vært 10 688 000 seere for kampene på fri-TV i 2014, sier Thune-Larsen.

Det gir en økning på 4,1 prosent.

Runde 8, da Brann møtte Aalesund i jugendbyen og Rosenborg spilte mot Ulf i Sandnes, var den best besøkte runden, sammen med runde 23, da TV 2 viste Rosenborg – Bodø/Glimt og Molde – Lillestrøm. Begge serierundene samlet 410.000 seere foran TV 2-skjermene.

Ferierundene 15 og 16 var de minst populære. Begge noterte 201.000 seere.