Tirsdag kunne Dagens Næringsliv fortelle at de kutter ut all fotball på TV 2s hovedkanal.

For svært mange er dette en gledelig nyhet, men for Norges Fotballforbund er det enda et bevis på at det som ble gjort sommeren 2011 var en kjempebrøler.

TV 2 hadde i årene før hatt en helt sentral rolle i oppbyggingen/opphaussingen av norsk fotball. Tippeligaen ble vist på en åpen kanal og høydepunktmagasinet kom i fornuftig sendetid. Dessuten pepret TV 2 nyhetssendingene sine med saker rundt Tippeliga-klubbene. De ville naturligvis bygge opp om sitt eget produkt.TV 2s enorme fokus på norsk fotball hadde også den effekten at de andre mediene ofret Tippeligaen svært mye spalteplass.

Og er det en ting sponsorer er opptatt av er det synlighet i media. Når sponsorene ser at fotballinteressen daler, søker de andre steder.

Rekord uten budrunde

Fotballrettighetene ble solgt til TV 2 for henholdsvis 1 milliard i 2005 og 1,2 milliarder i 2008. Mange penger, men her skulle det ligge enda mer i potten selv uten en budrunde. Totalt skal Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball ha fått inn 1,6 milliarder kroner for avtalen som ble inngått med Canal+ (nå C More) sommeren 2011. Avtalen som strakk seg fra 2013 til 2016 ga betalingskanalen rettighetene til seks av åtte eliteseriekamper per runde.

TV 2 satt slukøret tilbake, men sikret seg riktignok de to siste kampene. Resultatet ble uansett at TV 2 de siste sesongene har hatt merkbart mindre fokus på norsk fotball i sine nyhetssendinger. Magasinet med høydepunkter er blitt flyttet en time frem – for sent for den jevne arbeidstaker og skoleelev.Seertallene for C More er vanskelig å få ut, men de er ikke høye. TV 2 har opplevd drastisk nedgang fra gullårene på 2000-tallet. Dårlig seeroppslutning om fotballen er en av årsakene til at TV 2 fra 14. september flytter alle sine fotballsendinger fra TV 2 til støttekanalen Zebra. Foreløpig for en prøveperiode på seks uker i høst.

Skuffende seertall

TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen innrømmer overfor Dagens Næringsliv at seertallene har vært skuffende de siste årene.

– Utviklingen har ikke vært positiv. Vi har ikke fått ytterligere nedgang denne sesongen, men for TV 2 har det vært en tung periode. Kanskje en nedslående rating på hovedkanalen kan bli til oppløftende tall på Zebra, for fotballpublikummet finner frem til de kampene de vil se, sier han.I og for seg ser opplegget bra ut for oss seere: Zebra skal ha FotballXtra fra klokken 17 til 20 på søndager, deretter venter kamp fra 20 til 22, før Fotballkveld kommer klokken 22. – TV 2 Zebra er veletablert for fotballpublikummet, med store kamper og mesterskap. Det er ikke slik at vi gjemmer bort Tippeligaen, tvert imot, sier Vegard Jansen Hagen til DN.

Ta lærdom

Men at TV 2 nå velger å rense hovedkanalen for fotball er et dårlig tegn for Norges Fotballforbund. Seertallene har rett og slett ikke vært gode nok til å forsvare sendingene. Manglende oppmerksomhet i media har ført til færre mennesker på tribunene, og til færre sponsorkroner i klubbkassene.

Neste gang fotballrettighetene skal selges bør Fotball Media – som forvalter TV-rettighetene på vegne av Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball – tenke nøye igjennom det som skjedde sommeren 2011. Rettighetssalg bør være et like viktig tema som antall lag i eliteserien når Norsk Toppfotball i disse dager utreder drastiske endringer.16, 12 eller 10 lag spiller liten rolle hvis produktet er uinteressant for publikum og sponsorer.