Rosenborgs jubelsang "Shalala, åh Rosenborg" har gått sin seiersgang denne høsten. Etter at Rosenborg-spillerne tok sin interne garderobefeiring ut til supporterne, har den stadig blitt mer populær og også fått internasjonal oppmerksomhet etter at det har blitt spredt på sosiale medier.

Spesielt i Italia har videoklippene, anført av Mikael Dorsin, blitt svært populære.

Det hele toppet seg tidligere i Torino, da tusenvis av personer samlet seg i sentrum og sang sammen.

VIDEO: SE TORINO SYNGE ØVERST I SAKEN.

Takker Lerkendal-publikummet

Denne uken viste Rosenborg sin takknemlighet med en helsides annonse i Torino-avisen La Stampa. På siden var et stort bilde av Dorsin som leder feiringen, med teksten "Takk Filippo. Takk til administatoren av Facebook-siden Il Bangla Di Popo. Takk Torino!".

Rosenborg takker for sangen med annonse. Foto: Twitter/Tutti Convocati

— Vi synes det var helt fantastisk at de la merke til det så langt fra Trondheim og at de mobiliserte flere tusen på en lørdagskveld. Det er helt utrolig og viser at man har truffet noe der, sier organsiasjonsleder i Rosenborg, Trond Alstad, til adressa.no.Han understreker at avissiden også er rettet mot det trønderske publikummet.

— Det er først og fremst en takk til de i Trondheim som har stilt opp i hele år, og har stilt opp på en måte som gjør at italienerne og spanjolene legger merke til det, sier han.

Vil bringe fotballen tilbake til publikum

Alstad mener at spredningen av syngingen til Rosenborgs spillere og supportere, viser at det i fotballen er et behov for å bringe sporten tilbake til fansen og minske avstanden mellom supporterne og klubbene. Derfor har de også skrevet "Bring Back The Game" på bunnen av helsiden.

— Impulsiviteten som har blitt vist på Lerkendal har vekket oppsikt i Europa. Da synes vi det er riktig å rette en takk til supporterne i Italia som har tatt det til seg også håper vi at det fører til at man bringer fotball tilbake til banen, der den hører hjemme - hos supporterne, sier Alstad.

Han viser blant annet til korrupsjonsskandalene som har preget fotballens største organisasjoner.

— Spontaniteten som publikum har vist, er en reaksjon på det som vi opplever i FIFA og UEFA. Da tenker jeg på korrupsjonen og ledere som er det for sin egen del, og ikke for fotballen. Dette er et signal til publikum om at det er spill for fansen og ikke for sjefene, sier han.

Ønsker billetter

På direkte spørsmål om populæriteten også hjelper merkevaren Rosenborg, svarer Alstad at det selvfølgelig ikke er negativt, men at det er underordnet i denne sammenhengen. Han forteller også at det først og fremst er på sosiale medier de har merket interessen, ikke på bestillinger av drakter fra Italia.

— Men vi merker at supportere gjerne vil ha billetter til kampene i Europa, sier han.