— Vi merker jo at det er tøffe tider mange steder, og vet at det er flere som sliter veldig på sponsormarkedet. Vi gjør det imidlertid fortsatt bra og satser på en økning i sponsorbudsjettet kommende sesong. Pågangen er stor, sier markedssjef Børge Moi Nilsen i Stavanger Oilers til Aftenbladet.

Klubbens markedsavdeling er oppbemannet fra fire til fem medarbeidere siden åpningen av DNB Arena i oktober 2012. Også sponsorbudsjettet vokser. Da Stavanger-laget nylig sikret både serie- og NM-gull, utløste det blant annet en gullbonus fra sponsorene på over én million kroner totalt.

I 2013 var Oilers det åttende største sponsorobjektet i Norge målt i kroner og øre. Foruten fotballforbundet, skiforbundet og håndballforbundet, var bare fotballklubbene Rosenborg, Brann, Viking og Vålerenga større på sponsormarkedet enn Oilers for snaut to år siden. Ingen hockeyklubber er i nærheten av å måle seg med siddisene, og i 2015/16 kan Oilers ta steget inn blant de fem beste.

Mange vil ha VIP-losje

— Målet vårt er å bryte den magiske 50-millionersgrensen allerede kommende sesong. Denne sesongen endte vi på 47,5 millioner. Selv om det nok blir en større utskiftning blant sponsorene denne gangen enn det har vært før, tror vi likevel vi skal klare å vokse, sier Moi Nilsen.

Oilers ble hyllet etter sluttspillgullet. Foto: Lars Idar Waage

Markedssjefen forteller at klubben har mistet åtte sponsorer fra oljebransjen den siste tiden, blant annet Det Norske. For øyeblikket har Oilers bare to og en halv VIP-losje ledig til 2015/16-sesongen, men hele åtte selskaper er interessert i å kjøpe dem. Innsalget har akkurat startet.— Jobben er utfordrende, men det kommer helt sikkert til å være bedrifter som ikke får innvilget ønsket sitt om en VIP-losje. Vi har et bra produkt som gjør at folk vil være med. Og selv om mange bedrifter sliter for tiden, skal de jo ikke slutte med kundepleie og salg, sier han.

sponsortabell.jpg

Nedgang i VikingDet er totalt 36 VIP-losjer i DNB Arena. De minste har 10 plasser og koster 350.000 kroner, mens de største — med 18 plasser koster 630.000 kroner per sesong. Til sammenligning er det 38 VIP-losjer på Viking stadion. Etter tre spilte kamper i eliteserien 2015 står fortsatt tre av dem ledige.

— Det er helt greit for oss å ha et par-tre ledige losjer fra kamp til kamp. Da kan vi selge dem til enkeltkamper, sier markedssjef Arild Gjerde i Viking.

Fotballklubben dro inn 59,1 millioner i sponsorinntekter i 2014, og satser på å få inn omtrent 56,5 millioner i 2015. Dermed er de fortsatt større enn Oilers.

Vesentlig med suksess

Børge Moi Nilsen påpeker at det er relativt rimelig å gå inn som Oilers-sponsor. De minste sponsoratene koster 65.000 kroner per sesong, og innebærer to sesongkort til Oilers sine hjemmekamper. I tillegg blir alle sponsorer, små som store, invitert til de samme aktivitetene.

— Det betyr veldig mye for oss i markedsavdelingen at laget vinner. Sportslig suksess er det viktigste av alt når det kommer til sponsorjakten. At folk har det kjekt på kamp gjør produktet lettere å selge, mener Børge Moi Nilsen.

Mens Oilers i 2013 var nummer åtte på landsoversikten når det gjaldt sponsorstøtte målt i inntekter, var klubben landets største når det gjaldt antall sponsorer.

— Vi ønsker å være topp fem, uansett idrett, innen kort tid. Klarer vi å få inn 50 millioner, tror jeg ikke vi er langt unna, sier markedssjefen.