Oilers hadde i grunnserien store utfordringer med at folk som hadde sesongkort ikke dukket opp på kampene. De ga heller ikke beskjed om at de ikke ville benytte seg av plassene sine. Det førte til at flere hundre seter sto tomme i de aller fleste seriekampene.

— På det verste har opptil 1000 billetter vært ubrukt, men gjennomsnittet ligger nok på 500-600 per kamp. I det siste oppgjøret mot Vålerenga uteble så mange som 750 tilskuere, mens det var 500 ubrukte sesongkort i seriefinalen mot Storhamar, sier daglig leder Kjetil Bøe i Stavanger Oilers til Aftenbladet.

Registrerer tallene

Han er slett ikke begeistret for den vedvarende trenden.

— Målet vårt er å ha så mange som mulig i hallen til enhver tid, og vi jobber hele tiden for å finne nye metoder slik at totalen skal bli bedre. Siden januar har vi registrert disse tallene for å finne ut hvor mange som faktisk aldri dukker opp, og vi skal også gå lengre tilbake i tid. Vi følger absolutt med og tar utfordringen seriøst, sier Bøe.

Også i NM-sluttspillet har Oilers en utfordring. Der har særlig billettene til hjemmekampene i kvartfinaleserien og de første semifinalene vært tunge å selge. På de to første hjemmekampene mot Stjernen i årets sluttspill har det nemlig bare vært 2730 og 3227 tilskuere til stede i DNB Arena. Det betyr et gjennomsnitt på over 1000 tilskuere færre per kamp enn i grunnserien.

Utvikler egen app

Det er imidlertid stor forskjell på antall solgte billetter og antall faktiske tilskuere også i serien. Nå tar klubben affære.

— Vi holder i disse dager på med å få utviklet en applikasjon (app), som skal gjøre det lettere for folk å frigi setene sine for videresalg. Dagens framgangsmåte er dessverre litt for tungvint, og vi skal ha nye løsninger på plass for dette til neste sesong. Da håper vi også at langt flere kan si fra når de ikke har tenkt å bruke sesongkortet sitt, sier daglig leder Bøe.

Han er ikke fornøyd med at det stadig står mange ledige seter i arenaen, til tross for at de fleste kampene i utgangspunktet er utsolgt. Tidligere denne sesongen begynte Oilers derfor å gjøre et overslag på hvor mange plasser som sto tomme etter kampstart. Deretter kunne de selge like mange billetter til de som hadde møtt opp utenfor hallen.

Vil selge færre sesongkort

Nå vil klubben også redusere antallet sesongkort.

— De som allerede har sesongkort skal selvsagt få lov til å fornye disse, men vi kommer trolig ikke til å legge nye kort ut for salg. Det betyr at vi heller ikke vil selge kortene som eventuelt sies opp. På sikt ønsker vi å nedjustere antallet sesongkort noe, forteller Kjetil Bøe.

De siste to sesongene har Oilers solgt 3000 sesongkort til lagets hjemmekamper i serien. Det tallet satser klubben nå på å redusere. I tillegg diskuterer klubbledelsen tiltak for å få større oppslutning rundt blant annet kvartfinalene i NM-sluttspillet.

— Vi vurderer å innlemme kvartfinalene i sesongkortene mot en liten oppjustering i prisen. Jeg har forståelse for at de som allerede har brukt mye penger på sesongkort lar være å kjøpe billetter til de første sluttspillkampene der spenningen ofte ikke er den største, sier Bøe.