Det er spilt 16 kamper og over en tredjedel av årets eliteserie i ishockey er unnagjort. Likevel er det fortsatt flere kjøpere som ikke har hentet sesongkortene sine. For Stavanger Oilers er det et paradoks. Klubben satte nemlig en maksgrense på 3000 solgte sesongkort før årets sesong, og måtte si nei til mange som ønsket å få tak i et ledig sete. Samtidig ligger det altså fortsatt et titalls sesongkort og venter på eierne sine i DNB Arena.

— Jeg synes det er veldig rart, og lurer på hvorfor det skjer. Men jeg finner ikke noe godt svar. Vi har aldri sittet igjen med uavhentede sesongkort så langt ut i sesongen før, og vil selvsagt ha flest mulig i hallen hele tiden, sier daglig leder Kjetil Bøe til Aftenbladet, som understreker at klubben selger plassene fra slike sesongkort på nytt hver kamp.

Lei av å si nei

Men det er ikke den eneste utfordringen klubben har når det gjelder publikumsoppmøtet.

Lørdag spilte serieleder Oilers mot bunnlaget Kongsvinger hjemme i DNB Arena. Mange tilskuere tok turen til hallen i den tro at de skulle kunne kjøpe billetter i luka før kampstart, men den gang ei. Oppgjøret var utsolgt, og folk måtte gå slukøret hjem igjen.

Det offisielle tilskuertallet for kampen var imidlertid bare 4189. Samtidig var det tilsynelatende flere hundre ledige seter i hallen. Det beklager Kjetil Bøe, som anslår at det kun var om lag 3500 tilskuere på plass i klubbens storstue.

— Det er trist å måtte si nei til besøkende i DNB Arena fordi det er utsolgt, samtidig som vi ser at det er mange ledige seter, sier Bøe.

Få selger setet sitt

Oilers innførte før inneværende sesong en ordning hvor det er mulig for sesongkortinnehavere å frigi setene sine dersom de ikke selv har anledning til å bruke sesongkortet. Dette gjør man ved å fylle ut et skjema på klubbens hjemmesider, hvorpå setet blir lagt ut for salg.

Dersom setet blir solgt til den gjeldende kampen får sesongkortinnehaveren 60 prosent av inntektene i avslag på neste års sesongkort. Vedkommende kan også velge å gi beløpet til Oilersspillernes veldedighetsfond. Foreløpig har imidlertid ikke videresalg av sesongkort blitt en vane for Oilers-fansen.

— Det er dessverre færre som gjør dette enn vi skulle ønske. Vi ønsker selvsagt flest mulig tilskuere, og vil at alle som har lyst skal få tilgang til kampene våre. Samtidig må vi bare jobbe for at folk skal synes det er verdt bryet å melde fra om at de ikke kommer, sier Oilers-lederen.

For liten gevinst?

Mandag hadde klubbadministrasjonen et møte der denne problemstillingen var tema. Nå ser de på nye løsninger for å fylle hallen og slippe å avvise tilskuere i døra.

— Spørsmålet er om gulroten ved videresalg er for liten, eller om vi ikke har informert godt nok om ordningen. Jeg antar at det kanskje er en kombinasjon, i og med at det er så få som har valgt å gjøre det hittil. Vi skal annonsere det bedre og gjøre skjemaet lettere å finne. Samtidig må vi bare anmode folk om å hjelpe oss. Dette handler ikke først og fremst om å skaffe seg selv en gevinst, men om å bidra til at totalen blir best mulig, sier Kjetil Bøe.

Jobber med ny løsning

Han medgir samtidig at dagens løsning trolig er litt for tungvint.

— Billettservice tilbyr dessverre ikke noe system for dette. Derfor må vi ty til en manuell løsning som vi har laget selv. Det er ikke kjekt at det skal være sånn, for vi vil lage gode opplevelser for flest mulig.

Allerede til neste hjemmekamp mot Lørenskog 13. november, håper Oilers-lederen at klubben har en ny ordning på plass.

— Vi kan telle ganske nøyaktig hvor mange som faktisk kommer inn i hallen og vurderer å slippe inn flere folk et lite stykke ut i kampene. Det krever selvsagt at vi har god kontroll på hvor mange som er inne, men ofte vil det nok bety at vi kan selge 200-300 ståplasser ekstra. Så kan den enkelte finne seg et ledig sete, sier Bøe.

Fakta:

Snitt per seriekamp etter åpningen av DNB Arena (hjemmekamper).

2014/15: 4023 tilskuere (9 kamper)

2013/14: 4119 tilskuere (22 kamper)

2012/13: 3663 tilskuere (23 kamper)