STAVANGER: I statsbudsjettet, som ble lagt fram onsdag, vil Regjeringen øke momsen på store idrettsarrangement. Økningen i momssatsen vil bli på to prosent, fra åtte til ti. Økningen vil gjelde blant annet eliteseriekamper i fotball og andre større arrangement innen idrett.

Salvesen: — Ikke utslag

Viking har ennå ikke tatt stilling til om momsøkningen vil resultere i prisøkning på billettene i Jåttåvågen i 2016, mens verken salgssjef Kjartan Salvesen eller økonomisjef Henning Johannessen tror det.

- Neppe dyrere hos oss, sier salgssjef Kjartan Salvesen. Foto: JAN-ERIK LARSEN

— Det er litt tidlig å ta stilling til dette, statsbudsjettet ble jo nettopp framlagt, så vi har ikke konkludert, sier han til Aftenbladet.Salgssjef Kjartan Salvesen forteller at Viking snart er klare med billettstrukturen for 2016, både når det gjelder enkeltbilletter og sesongkort, og Salvesen tror ikke det blir dyrere å se Viking.

— Dette er ikke noe jeg kan bestemme, men jeg tror ikke de to ekstra momsprosentene skal gi utslag i dyrere billetter hos oss, sier han.

400.000 kroner for Oilers

Hos Stavanger Oilers koster en sitteplassbillett på langsiden til hjemmekampen mot Lørenskog førstkommende lørdag 262 kroner. Med en momsøkning på to prosent, betyr det at den kan bli rundt en femmer dyrere fra neste år.

OILERS: - Det kan bli en økning på tre kroner billetten, sier daglig leder Kjetil Bøe. Foto: SVEIN HAGEN

— Jeg får svare som kinosjefen, noen må betale for dette, enten kunden eller oss. Dette er en skatt som kommer til å ramme kulturinstitusjoner, og for vår del vil dette bety tre kroner i mindre inntekter per billett. Det tilsvarer 400.000 kroner på en sesong. Men la meg tilføye at vi ikke har konkludert i denne saken ennå, sier daglig leder i Oilers, Kjetil Bøe til Aftenbladet.

Sandnes Ulf usikre

Sandnes Ulf ser også på billettstrukturen for 2016. — Vi jobber med dette nå, og for oss vil det jo bety noe om vi spiller i eliteserien eller 1. divisjon i 2016. Vårt mål er å øke publikumsbesøket på våre hjemmekamper, som har vært nedadgående. Da ser vi på alle muligheter for å få dette til, sier daglig leder, Tom Rune Espedal til Aftenbladet.

Klubben har diskutert løsninger som i England, der billettprisene varierer etter hvor attraktive motstanderne er, og en løsning med at billettprisen er billigere jo tidligere du kjøper billetten.

— Jo flere som kjøper billetter på nettet, jo bedre for oss. Men vi har ikke bestemt oss for noe med tanke på 2016 ennå, sier Espedal.