Slik kommenterer fotballpresident Yngve Hallén nyheten om at eliteserien kommer tilbake på TV 2s hender. TV 2 kjøper den norske delen av C More.

– Når C More er i den situasjonen de er i, er TV 2 en god kjøper med god kjennskap til norsk fotball, sier Hallén til Bergens Tidende.

Strid i 2011

Norges Fotballforbund sto ikke særlig høyt i kurs hos TV 2 i 2011. I årene forut hadde TV 2 promotert norsk fotball på en sterk måte, men i 2011 kjøpte C More (den gang Canal Plus) rettighetene til norsk fotball fra 2013 til 2016 for 1,2 milliarder kroner. Det vakte sterke reaksjoner at kanalen fikk kjøpe rettighetene uten at TV 2 eller noen andre fikk by på pakken.

Nå kommer fotballen tilbake til TV 2, dersom Konkurransetilsynet ikke stanser overtakelsen. At TV 2 har vært i forhandlinger med C More en stund har vært kjent i media, og NFF var kjent med oppkjøpet før mandagens pressemeldinger.

– TV 2 har hatt rettighetene også før. Nå får de hele pakken også på betal-TV, og vi tror at de kommer til å promotere det bra, sier Hallén.

– God promotering på allmennkringkasteren TV 2 er vel godt nytt for norsk fotball?

– Ja, det er det. Så skal det sies at C More har laget svært gode sendinger som har fått mye ros. At TV 2 vil satse så mye er gledelig, og jeg har merket meg TV 2-sjefens offensive holdning til å utvikle produktet videre, sier fotballpresidenten.

Tror på økt interesse

Også generalsekretær Kjetil Siem er fornøyd.

– Vi er veldig godt fornøyde med den offensiviteten TV 2 nå viser for norsk fotball, sier Siem til Aftenposten.

– Vi styrer selvsagt ikke hvem som eier rettighetene, men når en så tung rettighet blir solgt angår det oss veldig. Derfor var vi spente på hva som ville bli løsningen. De neste to årene er seriefotballen for herrer samlet under ett tak igjen, og det vil øke interessen både for TV 2 og for fotballen. Nå har NRK cupen og kvinnefotballen, SBS har landslagsfotballen og TV 2 seriefotballen. Det er vi svært godt fornøyde med, sier Siem.

Han sier at NFF har hatt et særdeles godt forhold til C More når det gjelder betal-TV. Men:

– C More hadde ikke den samme muskelen som TV 2, med blant annet en stor kommersiell kanal til å pumpe norsk fotball over hele linjen. Vi tror trykket på fotballen vil bli enda større nå med den offensiviteten TV 2 viser for å skaffe seg produktet, sier Siem.

TV 2s oppkjøp skal behandles av Konkurransetilsynet.

– Jeg regner med at Konkurransetilsynet kommer til å behandle dette som en hastesak, sier Kjetil Siem.