Langrennsdronning Marit Bjørgen (34) er ikke bare populær hos det norske langrennspublikummet. Hun er også en yndling blant sponsorer og media.

Nå er 34-åringen, som har åpnet VM-sesongen med sprintseier i Kuusamo og minitour-seier på Lillehammer, nominert som eneste enkeltperson til SPOT-prisen 2015. SPOT-prisen, tidligere kjent som Sponsorprisen, deles ut i januar, og Bjørgen er nominert i kategorien Årets sponsorobjekt. Det er Sponsor— og Eventforeningen som står bak prisen.

Artic Race of Norway er nominert i samme kategori som Marit Bjørgen. Her fra Lofoten i fjorårets utgave av rittet. Foto: NTB Scanpix

Hun er nominert sammen med Arctic Race of Norway, Danske Bank Oslo Maraton, Norges Skiforbund — alpint og Øyafestivalen.

Sponsorene sendte søknad

— Det er uvanlig å nominere en person, men Marit Bjørgen var en klar nominasjonskandidat. Hun er et sponsorobjekt med en tydelig profil – noe som også gjelder de fire andre nominerte. Samtlige er verdifulle partnere for sponsorene, sier juryleder Linnéa Svensson i en pressemelding.

Det var Bjørgens fem personlige sponsorer som sendte inn en felles søknad for å fremme skidronningen.

— Det er spesielt at en enkeltperson nomineres. I løpet av mine fire år i juryen kan jeg ikke huske at det har skjedd tidligere. Vi har hatt varianter av enkeltpersoner, som med Vi Menn og Petter Northug. Men ikke en enkeltperson alene. Det er stort sett organisasjoner i ulike slag som blir nominert. Eller en sponsor - alene eller sammen med et objekt - i kategorien Årets sponsor. Nivået i år er høyt og søknaden fra Bjørgens sponsorer er i tråd med dette, sier Linnéa Svensson til Aftenposten.

Juryen har bestemt seg, og vinnerne offentliggjøres 22. januar.

Marit Bjørgen. Foto: NTB Scanpix

Bjørgens manager, Guri Hetland, sier til Aftenposten at skiløperen er veldig bevisst på hvordan hun fremstår. Både som idrettsutøver, men også overfor sponsorene.— Marit er bevisst på å være seg selv og bevisst på den rollen hun har som forbilde. Hun ønsker å bruke oppmerksomheten hun får på å være en rollemodell. Det lykkes hun rimelig bra med, sier Hetland.

Bjørgens klare strategi

Det er Bjørgens identitet og verdier, samt det Hetland lister opp, som verdsettes av sponsorene.

— Det er hennes fem personlige sponsorer som sammen har skrevet søknaden. Det er veldig artig at den gruppen ser verdien av å være hennes partner og går sammen om noe sånn. Det betyr at de setter pris på samarbeidet. Marit har en klar strategi på hvem hun vil samarbeide med. Hun velger selskaper som deler hennes verdier og identitet, sier Hetland til Aftenposten.

- Hvor glad er Bjørgen i anerkjennelser av dette slaget?

— Det må hun nesten svare for selv. Men hun synes det er veldig fint at samarbeidspartnerne hennes har funnet sammen og at sponsornettverket hennes fungerer og har nytte av hverandre. Og at de ønsker å nominere henne er et resultat av jobben hun gjør for dem og med dem, sier Guri Hetland.

PS! Neste post på programmet for Marit Bjørgen er verdenscup i Davos til helgen.