TRONDHEIM (adressa.no): Mens det har stormet rundt Petter Northug på grunn av den fastlåste konflikten med Norges Skiforbund, har skistjernen og hans støttespillere jobbet intenst med å komme i mål med konseptet «Northug-TV».

TV-konseptet, som blir å finne på nett, lanseres fredag og skistjernen vil fortelle om prosjektet under TV 2s fredagsshow «Senkveld med Thomas og Harald». Opptakene til TV 2-programmet ble gjennomført i ettermiddag.

– Tar bloggsjangeren et steg videre

— Jeg synes det er utrolig spennende å være med på å lage noe nytt i Norge. Med dette tar Petter og vi sjangeren «blogg» et langt steg videre. Dette blir en blogg som utelukkende skal baseres på videoinnhold, sier Anders Sæther i Globus Media, som samarbeider med Northug om prosjektet.

Han opplyser til Adresseavisen at ti-tolv personer de siste ukene har arbeidet med å filme og klippe innslag til konseptet, som blir å finne på northugtv.no fra og med fredag.

Globus Media er produksjonsselskapet som har stått bak TV-suksessen «Sirkus Northug». Innslag fra serien blir å finne på Northug-TV, i tillegg til mye annet innhold. Petter Northug har blant annet intervjuet statsminister Erna Solberg og TV 2-programlederne Harald Rønneberg og Thomas Numme for sin egen TV-kanal.

- Ikke mindre tilgjengelig

Det nye konseptet betyr at det ikke er planlagt noen nye episoder av «Sirkus Northug» i sin tradisjonelle form.

— Dette er morsomt å jobbe med, fordi formatet i seg selv er nytt og uprøvd. Det er et medieprodukt som er bygget rundt en profil som allerede har et stort publikum på sosiale medier. Det er nok ikke mange andre her til lands som kunne ha fått til dette, sier Sæther.

Northugs manager Are Sørum Langås avviser at skistjernens nye prosjekt vil gjøre ham enda mindre tilgjengelige for tradisjonelle medier.

— Vi skal ikke drive nyhetsformidling i utstrakt grad, så dette skal ikke ha noen innvirkning på det. Hvis du ser bakover i tid, så har Petter Northug hatt mediefrie perioder også tidligere. Alle vet at ingen er mer eksponert av langrennsløperne når sesongen først er i gang, sier han til Adresseavisen.

Fremtid i mediebransjen

— Det er veldig viktig at Petter også skal være tilgjengelig for andre medier. Det er ikke slik at han kun skal være på Northug-TV, sier Sæther.

Langås mener prosjektet vil både motivere og inspirere hovedpersonen, og han antyder at erfaringen Northug drar med seg fra Northug-TV kan være starten på en karriere innenfor mediebransjen når skikarrieren er over.

— Dette blir en digital videoblogg hvor Petter kan nå publikummet sitt 24 timer i døgnet. Prosjektet skal finansieres med en kombinasjon av annonser og abonnementsinntekter. Her vil han gå i dybden på hvordan han trener og blant annet legge ut treningsdagboka si, forteller manageren.