Coop sier de vil sette seg ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra Rema før de beslutter seg for hva de gjør. På sin side av grillen krever Rema at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid.

Ifølge Rema var konklusjonen enstemmig, og utvalget uttaler at merket til Coop er i strid med god forretningsskikk.

På grillen

Rema skriver at de har benyttet grillkonseptet siden 2009, fra mai til midten av august. Kampanjen ble belønnet med gull i Kreativt Forums pris «Retailkonsepter» i 2010. — Vi krever nå at Coop stanser all markedsføring med logoen umiddelbart, og at produkter med logoen trekkes tilbake eller at emballasjen endres innen rimelig tid, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge sier til NTB at selskapet er overrasket over utvalgets konklusjon og noterer seg at det har vært noe tvil.

— Slik vi ser det, er vår grillkampanje i år uttrykksmessig en videreutvikling av den grillkampanjen vi har hatt siden 2007. Vår hensikt har på ingen måte vært å kopiere Remas grill-logo. Nå vil vi bruke den tiden vi trenger til å sette oss ordentlig inn i utvalgets uttalelse og kravene fra Rema før vi beslutter hva vi vil gjøre, sier Paus.

- Illojalt

Reitangruppen skriver i sin pressemelding tirsdag at da Coop lanserte sin grillkampanje i april benyttet de en logo til forveksling lik Remas.

Rema 1000 ba Coop stanse bruken av merket, noe Coop ikke ønsket å gjøre. REMA 1000 klaget derfor Coop inn for Næringslivets Konkurranseutvalg.

Coop har lagt seg for nær Rema 1000s logo på en måte som er illojal og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom, skriver utvalget blant annet. (©NTB)