Noregs Mållag har tatt kontakt med Avinor for å be lufthavngiganten om å finne en løsning på saken. Tidligere plagieringskonflikter har ført til erstatninger i flere hundretusenkroners-klassen. Mållaget foreslår en helt annen variant.

— Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget den nye Avinor-logoen. Den var helt lik den jeg selv hadde laget for et halvt år siden, og som vår kampanjebil (Nynorskstafetten) kjører land og strand rundt med. At de nå kan forveksles, er svært uheldig for vår sak, sier redaktør i medlemsbladet Norsk Tidend, Kjartan Helleve, til Aftenposten.

Jeg ble svært overrasket da jeg oppdaget den nye Avinor-logoen.

Kjartan Helleve, Noregs Mållag

Visuell profil for nynorsk og luftfart

Mållagets daglige leder, Gro Morken Endresen, har kontaktet Avinor om det organisasjonen mener kan være et plagiat.

Mållaget tok i bruk sin i januar/februar, mens Avinor presenterte sin for noen dager siden.

Logoen er en del av en ny visuell profil for hele Avinor-konsernet. Det er det anerkjente Snøhetta Design som har laget det som er Avinors nye grafiske design, som har en samlet prislapp på opptil 20 millioner kroner.

Hjemmesnekret

Helleve sier han brukte fire-fem timer ved PC-en for å lage logoen. Foranledningen var at det i år er 200 år siden nynorskens far, Ivar Aasen, ble født.

Jubileet skal bl.a. markeres gjennom en landsomfattende besøksturné. Bilen som brukes, har en prangende utgave av logoen som det nå har oppstått disputt om.

— Først merket jeg faktisk at selvtilliten vokste da jeg så at Avinor hadde nøyaktig den samme løsningen som jeg hadde laget. Men i dag er jeg sikker på at de like logoene skader oss når Avinors logo blir mer kjent. Da vil det virke som om det er vi som har kopiert Avinor, og ikke de som har samme løsning som oss, sier Helleve.

— Nynorskstafetten er et kjempeløft for oss, og hele kampanjen er bygd opp rundt denne logoen. Vi liker det svært dårlig hvis det første folk tenker når de ser kampanjebilen vår være at «der kommer Avinor», sier Helleve.

«Bruk mer nynorsk»

I utgangspunktet var logoen laget til Nynorskstafetten, men Helleve hadde også lyst til å bruke det samme grafiske uttrykket i senere kampanjer – siden logoen ville bli innarbeidet som et uttrykk for Mållagets sak.

Her tror jeg ikke det er plagiat, men en lik idé som i sin enkleste form ligner veldig på hverandre.

Camilla Hansteen, kreativ leder i designbyrået Uniform

Nå frykter han det ikke er mulig lenger når Avinor «teppebomber» landet med sin utgave.

— En mulig løsning er selvsagt at Avinor finansierer en ny logo for oss. En annen passende «straff» kunne jo være at Avinor forplikter seg til å bruke mer nynorsk, både i skiltingen på flyplassene og i all annen kommunikasjon med passasjerene, sier Helleve.

— Det å bruke mye tid på kanskje å krangle om en grafisk utforming, må jo kunne sies å være utenfor vår kjernevirksomhet. Likevel må vi jo få en avklaring slik at vi unngår forveksling, sier redaktøren i Norsk Tidend.

Husflidbråk

Det er ikke mange år siden Statoil kom i alvorlig klammeri med Norges Husflidslag fordi oljeselskapet hadde laget en ny logo som var kliss lik den husflidslaget hadde brukt i mange år.

Vi hadde ikke sett den logoen før vi laget Avinors, og hadde dessverre ikke hørt om Nynorskstafetten.

Martin Gran, daglig leder i Snøhetta Design

Løsningen ble at Statoil forpliktet seg til å betale premier i en designkonkurranse Husflidslaget arrangerer, og også kjøpe inn Husfliden-produkter for flere hundre tusen kroner i sin produktkatalog i årene fremover.

Fant ikke noe som lignet

Daglig leder i Snøhetta Design, Martin Gran, avviser at selskapet har plagiert logoen til Noregs Mållag.

— Vi hadde ikke sett den logoen før vi laget Avinors, og hadde dessverre ikke hørt om Nynorskstafetten. Avinor har fått et unikt navnetrekk kombinert med et symbol. Symbolet kommuniserer forbindelser, og dermed vil det naturligvis oppstå likheter hvor andre bruker grafikk for å kommunisere det samme, sier Gran.

Fant ingen likheter

Gran sier at selskapet alltid undersøker eventuelle likheter hos konkurrerende aktører. Han håper at Mållaget ikke tror at Snøhetta har noen som helst hensikt å kopiere Nynorskstafetten.

— Når vi jobber med slike oppgaver, søker vi for å finne likheter med det vi jobber med – for å unngå å lage noe som andre allerede har som logo. Vi søkte etter likheter, men fant ikke noe innen samme bransje som Avinor opptrer i. Når det er sagt, så vil en opplagt finne likheter i fremtiden siden vi har valgt en så enkel og logisk logo med to punkter som forenes med en linje, sier Gran.

Vi må være forberedt på at varianter av det visuelle uttrykket kan dukke opp.

Konserndirektør Egil Thompson, Avinor

Bekymret

Konserndirektør kommunikasjon og merkevare i Avinor, Egil Thompson, har tatt kontakt med organisasjonen fordi den er bekymret for at Mållaget kan bli forvekslet med Avinor:

— Jeg tror ikke det er noen stor fare for at det vil skje. Vi må være forberedt på at varianter av det visuelle uttrykket kan dukke opp, sier han.

Kreativ leder i designbyrået Uniform, Camilla Hansteen, sier hun helt klart ser likhetene mellom de to.

— Her tror jeg ikke det er plagiat, men en lik idé som i sin enkleste form ligner veldig på hverandre. Måten man bruker den på er forskjellig. Det blir en samlet opplevelse av hele merkevaren som skiller dem, mener hun.