Inne i den luksuriøse skobutikken Studio G12 står sko av merker som Givenchy, Tods og Sergio Rossi lekkert dandert i hyllene.

Ina Eriksen plukket opp en joggesko i ekte, lyst skinn. Pris: 2600 kroner.

— Jeg er veldig glad i sko og har ganske mange par hjemme. De skal helst være av god kvalitet, og jeg foretrekker derfor de som er ganske dyre, sier Eriksen.

Vi kniper igjen lommeboken

Hovedorganisasjonen Virke la i dag frem tall som viser hvordan det går det med salg av klær, sko, elektronikk, kosmetikk, byggevarer, møbler og mat.

2013 ble et år med svak vekst, og antallet konkurser økte med 30 prosent, er blant konklusjonene.

Årsaken er at nordmenn kniper igjen lommeboken. Nordmenns forsiktige pengebruk og høye sparing gjør det tøft for mange butikker, og 16 prosent av bedriftene Virke har spurt planlegger å nedbemanne i løpet av de neste seks månedene.

Aller verst gikk det med skobransjen. Omsetningen for landets rundt 930 skobutikker stupte med 5,3 prosent fra 2012 til 2013. 13 butikker stengte dørene. Det gjør året til det verste på 40 år.

Nettshopping, utenlandsshopping, og at stadig flere sko selges i sports- og klesbutikker gjorde inntjeningen i skobransjen spesielt utfordrende. Godt sommervær og en sen vår i 2013 hjalp heller ikke.

Dyre sko selger best

Ironisk nok er butikkene som klarer seg, de som selger dyrere sko.

— Det er det bransjen melder om, ja. Det gjenspeiler seg også i importstatistikken, som viser at vi i fjor importerte færre par sko men til en høyere verdi, sier bransjedirektør for mote og fritid i Virke, Bror Stende.

Hos Studio G12 blar kundene gjerne opp med 3000 og 3500 kroner for et par sko. De dyreste koster 11.000 kroner.

Det gjorde at butikkens eier, Grændsens Skotøimagazin, kom seg gjennom 2013 uten omsetningsfall.

Daglig leder og medeier Henrik Ruud sier at kundene ikke lenger åpner lommeboken for hva som helst.

– Kundene skal ha de riktige merkene, og er blitt kjempebevisste på hva de kjøper. At våre butikker ligger litt høyere enn gjennomsnittet i pris tror jeg har vært avgjørende. Vi merker godt at flere og flere er villige til å betale mer, sier Ruud.

Det er en viktig grunn til at Norges største skokjede, Euro Sko Gruppen, nå har kastet seg på luksustrenden med sitt eget, dyrere «premium»-merke. I årevis har billigere sko vært kjedens varemerke.

— Det er for å bedre kunne konkurrere om kundene som ønsker seg høy kvalitet og er villige til å betale for det, sier administrerende direktør i Euro Sko Gruppen, Torgeir Gulbrandsen.

- Ikke særlig optimistisk

I 2014 forventer Virke en svak vekst i butikkhandelen på bare 2,4 prosent i handelen. Det er omtrent som i fjor.

— Når vi snakker med bedriftene der ute, er det ikke særlig mye optimisme å spore. To av ti bedrifter sier at de vil tjene mindre i år enn i fjor, sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, til Aftenposten.

— Det er langt fra et helsvart bilde. Samtidig ser vi at høy konkurranse gjør at mange butikker ikke tør å velte kostnader ved dyrere varer over på forbrukeren. Det gjør at butikkene tjener mindre, sier Hammer Madsen.

Selv om sko- og klesbransjen vil vokse minst av alle bransjene - med én prosent, er det likevel en formidabel fremgang fra 2013.

Størst fremgang tror Virke det er byggevarehusene og lavpriskjeder som Claes Ohlson, Europris og Nille som vil få - med fire prosent i 2014.