De kabinansatte vil bruke avtalen Norwegian Pilot Union har forhandlet seg frem til om fast ansettelse for alt den er verdt. I likhet med pilotene vil de som jobber i kabinen at fast behov skal dekkes med faste ansettelser.

— Vi mener Norwegian er et selskap som skal tilby folk faste jobber, og ikke ha kabinansatte på usikre kontrakter slik det er tilfelle på basene rundt om Europa i dag. Folk trenger forutsigbarhet i jobben, og da er en fast ansettelse en nødvendighet, sier lederen for Norwegian Kabinforening, Marit Lindén til Aftenposten.

Når Norwegian nå etablerer datterselskaper for å kunne fly ut fra flere land i EU, skal det skje på grunnlag av faste pilotjobber, heter det i avtalen som ble signert i går.

Jobber på kontrakt

Hovedprinsippet for kabinansatte i Norge og Danmark er fast ansettelse. Det gjelder derimot ikke mange hundre som jobber i kabinen fra basene i Sverige, Finland, Spania og England. De er ikke er ansatt i Norwegien men leies inn fra ulike bemanningsbyråer for å dekke Norwegians flygninger.

— Det mener vi er en uting. Når pilotene rundt i om Europa nå skal tilbys fast ansettelse i nye datterselskaper i flere land i Europa, bør det samme gjelde for de som jobber i kabinen. Derfor kan jeg allerede nå si at vi vil kreve tilsvarende garantier for det nye prinsippet om fast ansettelse. Det som ligger i den nye pilotavtalen om faste jobber, også vil bli krevd innført av oss, sier Lindén.

Gir garantier

— Vi fikk gjennomslag for alle våre hovedkrav, sier lederen for Norwegian Pilot Union etter at han signerte en ny tariffavtale med selskapet ni timer på overtid i går og avverget streik. I tillegg til at pilotene i Norge, Sverige og Danmark fortsatt skal ha den samme tariffavtalen, garanterer Norwegian også faste ansettelser av piloter i Finland, Spania og England. Flygerne får i tillegg en konserngaranti som gir dem god beskyttelse ved ansettelse i datterselskaper.- Dette er en avtale vi kan leve med, sier adm. dir. i Norwegian, Bjørn Kjos. Han har også måttet gjøre retrett på pilotenes pensjonskrav som nå blir som flygerne har krevd - ytelsesbasert og ikke innskuddsbasert.