Nestleder i Parat, Vegard Einan, er dypt bekymret over at flyselskapene ikke tjener penger, og mener SAS og Norwegian bør se på supplerende inntektskilder:

— Vi ser tydelig at det blir mindre penger å hente fra salg av flytransport. Jeg er derfor overrasket over at SAS og Norwegian ikke forlengst har sett at de må finne nye inntektskilder for å sikre seg for fremtiden. Å satse kun på transport blir for smalt. Å kunne få ansvaret for de to av de største overskuddskildene som finnes i tilknytning til luftfart tror jeg ville være et grep som kunne øke deres lønnsomhet kraftig, sier Einan til Aftenposten.

Vegard Einan, Parat. Foto: Cornelius Poppe, NTB Scanpix.

Utspillet fra arbeidstagerorganisasjonen kommer på bakgrunn av en sak i Aftenposten søndag om at både Norwegian og SAS taper penger, mens de som leverer servicetjenester til luftfarten går med store overskudd. De som driver servering hadde 151 mill. kr i gevinst i fjor, mens de som driver parkering gikk i pluss med 24 millioner kroner.LES OGSÅ:

Må konkurrere om anbud

Einan understreker at hans utspill ikke må oppfattes som et forslag om smarte særtiltak for å støtte og redde norsk luftfart.

— Kontraktene for å drive blant annet taxfree og parkering legges ut på anbud med jevne mellomrom. Skal SAS eller Norwegian overta denne svært lønnsomme driften må de selvsagt inn i konkurransen om disse kontraktene på linje med alle andre. Inntektene for Avinor og staten må være de samme, sier Einan.

Han erkjenner at taxfree og parkering er virksomheter som krever egne organisasjoner. Derfor mener han at SAS og Norwegian om nødvendig bør gå sammen for å danne et selskap som kan drive disse kommersielle virksomhetene.

Reisende villige til å bruke penger

— Vi ser imidlertid at folk er villige til å betale stadig mindre for å fly. Men så snart de kommer på flyplassen, er det større vilje til å bruke penger. Se bare på kafédriften der folk handler villig vekk selv om varene er aldri så overprisede. Flyselskapene har den fordelen at de driver taxfreesalg om bord på sine fly og har dermed kontakt med de viktigste leverandørene allerede. Å drive med annet enn fly er jo dessuten kjent også for Norwegian som driver Bank Norwegian med store overskudd, sier Einan.

LES OGSÅ:

Han peker på at taxfreehandel heller ikke er ukjent for SAS, som drev den virksomheten mens Fornebu ennå var hovedflyplassen på Østlandet. SAS-konsernet var også en stor aktør innen hotell— og kafédrift.

Må bedre salget på flyene

Torbjørn Lothe, NHO Luftfrat. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB Scanpix.

I NHO Luftfart er adm.dir. Torbjørn Lothe skeptisk til om alkoholsalg og parkering skal være løsningen på de økonomiske utfordringene for flyselskapene.— I stedet for å drive taxfree eller parkering, kan selskapene satse på å øke tilleggssalget sitt om bord, f.eks. ved å tilby passasjerene ulike produkter. Noen selskaper henter også inntekter på salg av tjenester i tilknytning til selve flydriften – som bagasje, sete og prioritert ombordstigning. Det viktige er at det er inntekter som gjør selve flyselskapsdriften mer grunnleggende lønnsom sier Lothe.

Han sier at et viktig bidrag til å bedre flyselskapenes økonomi vil være å sette ned de generelle avgiftene som de betaler til Avinor. Bare Norwegian betalte 1,8 milliarder kroner i avgifter til Avinor i fjor.