Slik skal de reise, de som velger økonomi-klassen. SAS-sjef Rickard Gustafson forventer seg mye av de nyinnredede langdistanseflyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen
SAS har lagt ekstra mye penger i å oppgradere sin business class. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Innbudte gjester fikk prøvesitte den nye økonomi-klassen. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Det er langt flere stoler i mellomklassen SAS Plus i de nyinnredede langdistanseflyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Dette er SAS Plus, som får langt flere stoler. Foto: Uffe Weng
Økonomiklassen, SAS Go. Det er HD-skjermer på alle stolryggene. Foto: Uffe Weng

Det første av flyene i SAS’ nye langdistansesatsing ble vist frem i København mandag ettermiddag.

Flyet, en Airbus A330, kom fra verkstedet i Sveits før helgen og skal settes inn i trafikk til USA allerede tirsdag.

Selve flykroppen er ikke ny. Det er imidlertid resten av flyet. Alt gammelt inventar er revet ut, og erstattet med de nye kabinene som skal bli SAS' viktigste våpen i kampen om de passasjerene som skal reise oversjøisk.

Nysatsingen er SAS’ svar på den økte konkurransen som nå har kommet på interkontinental flytrafikk. Den har kommet både fra Norwegian og fra de andre, store europeiske flyselskapene som har kastet seg inn på det lukrative norske markedet. Alle er de på jakt etter de aller best betalende kundene, premium-passasjerene.

— Våre langdistansefly får noen av de flotteste flykabinene i hele Europa, mener SAS-sjef Rickard Gustafson.

Luftfartsekspert: - På tide

SAS skal i løpet av året bruke 500 millioner kroner på å skape økt komfort og en bedre reiseopplevelse for sine langrutepassasjerer i alle klasser.

— Det er virkelig på tide, mener luftfartsekspert og førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen. Han har fulgt SAS og internasjonal luftfart tett i flere år, og er ikke tvil om at grepet selskapet nå tar er både nødvendig og riktig:

— Langdistanseflyene deres som går i trafikk på Asia og USA har vært litt bakpå hva komfort gjelder en stund, både i forhold til de nye konkurrentene fra Asia og eksisterende konkurrenter i Europa. De nye kabinene og senere flyene vil bringe dem opp på nivå med mange av konkurrentene, mener Andersen.

Nytt i alle klasser

Med økt komfort og oppgradert service håper SAS å ta tilbake de som til nå har valgt andre selskap på grunn av misnøye med SAS' servicenivå. Langruteflyene - alle av typen Airbus A330 og A340 - skal få nytt interiør, ett nytt fly hver måned. Det neste flyet som blir klargjort, ventelig i mars, skal bl.a. inn på ruten Oslo - New York.

Så, i september, kommer det første av flere helt fabrikknye fly, også det av typen Airbus A330. I 2018 kommer det første av SAS' virkelige langrute-flaggskip, den helt splitter nye flytypen Airbus A350 EWB.

Det er i den fremre delen av flyet, i de dyrere klassene, at SAS virkelig har satset. På businessklassen har man installert splitter nye seter, såkalte flatbeds, som kan felles ned til seng for den som har behov for det. De koster et par hundre tusen kroner stykket i innkjøp.

— De nye kabinene våre kan sammenlignes med første klasse hos Lufthansa, mener den norske SAS-toppen Eivind Roald.

Slik blir det bak i flyene

Også de som reiser på de billigste billettene, skal merke forskjell, lover selskapet. De nye økonomiklasse-setene er bredere enn på de nåværende flyene, og skal gi en mer romslig følelse for passasjerene.

Det er ikke bare interiøret som er nytt.

For reisende som skal tilbringe mange timer i en flystol er det installert et helt nytt og digitalt informasjons- og underholdningssystem.

Det blir trådløst internett for alle, strøm- og USB-uttak i absolutt alle stoler.

Nye langruter, trolig også fra Oslo

Nysatsingen fra SAS innebærer at selskapet etter hvert får flere fly i sin langdistanseflåte.

Selskapet er tydelig på at satsingen på nye langruter først og fremst skal skje i Sverige og Norge. Det er allerede klart at det kommer en ny rute fra Stockholm til Hongkong. Den starter i høst.

Dernest er det ventet at det kommer en ny interkontinental rute fra Norge, i tillegg til de selskapet allerede har til New York/Newark (fra Oslo) og Houston (fra Stavanger).

— Vi har tre alternative nye ruter til vurdering. I og med at vi annonserer nye ruter ett år før de blir satt i gang, betyr det at en ny interkontinental direkterute fra Oslo tidligst kan komme i drift våren neste år. V har ennå ikke konkludert, men blir det en rute skal den gå til Nord-Amerika og da blir det fra Oslo, sier Eivind Roald.