Torsdag kunne Avinor, så å si monopolaktør på drift av flyplasser i Norge, legge frem tidenes beste resultat:

Et overskudd på 1,9 milliarder kroner for 2014, som ble historisk toppår i norsk luftfart.

Samme dag måtte landets største luftfartssuksess, Bjørn Kjos’ lavprisselskap Norwegian presentere et resultat med over en milliard i minus.

Også SAS gikk med tap i fjor, etter overskudd året før.

Taper så det svir

De som leverer tjenester til flyselskaper og passasjer opererer imidlertid med store overskudd. I tillegg til Avinor omfatter det de som driver kafeer og restauranter på flyplassene, taxfreebutikkene og de som har ansvaret for parkeringshusene. Bare sikkerhetskontroll-virksomheten gikk med underskudd i 2013. Men de som danner grunnlaget for hele virksomheten – flyselskapene – taper penger så det griner.

Dag Falk-Petersen. Foto: Anette Karlsen, NTB Scanix.

Dette er også bakgrunnen for at Avinor fredag valgte å varsle den største innstrammingspakken konsernet noen gang har satt i verk.Dette er også bakgrunnen for at Avinor fredag valgte å varsle den største innstrammingspakken konsernet noen gang har satt i verk.

— Flyselskapene går gjennom store strukturelle endringer. Da er det ikke annet enn naturlig at også Avinor tar sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Norwegian: - På høy tid

Konsernet skal spare inn 1,5 milliarder kroner de neste tre årene og satser på å kutte flyselskapenes avgifter.

Anne-Sissel Skånvik Foto: Berit Roald, NTB Scanpix

Norwegians kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik, mener det er på høy tid at også Avinor setter bremsen på og ser over sine kostnader.— Vi har i mange år sett hvilke formidable inntekter Avinor har operert med. Det er jo et stort paradoks at det stort sett bare er de som lever av de passasjermengdene flyselskapene leverer, som klarer å gå med overskudd, sier Skånvik.

Hun sier at Norwegian nå forventer lavere avgifter. Norwegian alene betalte i fjor om lag 1,8 milliarder kroner til Avinor for å bruke norske flyplasser.

SAS: - Flyreisen skal ikke koste noe

Informasjonssjefen i SAS. Knut Morten Johansen, er også oppgitt over situasjonen:

Knut Morten Johansen Foto: Camilla Flaatten

— At alle andre enn flyselskapene tjener penger, er selvsagt ikke bærekraftig. Det er ganske spesielt å operere i en bransje hvor det koster enormt å produsere, med skyhøyt sikkerhetsfokus, og en forventning i markedet om at en flyreise ikke skal kosten noe. Dette knekker mange selskaper, sier Johansen.Han håper Avinor-løftet om lavere avgifter ikke skal spises opp av økte kostader for andre Avinor-forhold.

— Avinor skal i rettferdighetens navn ha ros for at luftfartsavgiftene gikk ned med ca 15mill. kr fra 2014 til 2015, men selskapetr økte samtidig husleie og festeavgifter slik at vi likevel fikkk en kostnadsøkning på 20 mill. kr, sier Johansen.

Han viser også til kraftige økninger i statlige avgifter:

— Vi ser norske myndigheter som over natten kom med en ekstraregning til norske flyselskaper som belaster SAS alene med 80 millioner i året på våre innenriksflygninger. Dette er 50 prosent økning på en særnorsk CO2-avgift som vi får til tross for at vi selvsagt også er en del av det europeiske kvotehandelssystemet. Avgiften er godt egnet for å årelate flyselskapene ytterligere, sier han.

Totalt dominerende i Norge

SAS og Norwegian går begge med store tap. De to frakter sju av ti passasjerer i Norge, og er totalt dominerende på norske flyplasser.

Den tredje flyaktøren i Norge, Widerøes Flyveselskap, var det eneste selskapet som klarte å få til positivt driftsresultat i 2013. I tillegg til å fly konkurranseutsatte strekninger opererer Widerøe også anbudsruter på vegne av staten, som gir en litt annen inntjening enn de operasjonene som SAS og Norwegian har.