Lavprisselskapet Norwegian etablerer seg nå med full tyngde på det amerikanske markedet.

Som følge av at selskapet opererer en rekke langdistanseruter mellom Europa og USA skal selskapet bygge opp to nye baser med piloter og kabinansatte i Nord-Amerika.

Reagerer

I løpet av neste år skal flere hundre ansatte jobbe for Norwegian og Bjørn Kjos i New York og Fort Lauderdale i Florida.

Det har ført til bråk med amerikansk fagbevegelse fordi selskapets nye forretningsmodell går ut på å benytte billig thailandsk arbeidskraft på ruter til og fra USA.

Nå reagerer også Norwegians egne ansatte på jobbannonsen Norwegian bruker i forbindelse med rekrutteringen i USA:Søkerne til jobbene som kabinansatt må innfri en rekke krav, bl.a. til utdannelse og språkferdigheter.

Fysiske krav

Mer uvanlig er det i norsk sammenheng å finne denne formuleringen i en stillingsannonse om betingelse for å jobbe i kabinen:

  • Sitte i klappsete uten å måtte trenge setebelteforlengelse.

Denne formuleringen faller ikke i god jord hos Norwegians norske kabinforening:

— Å gå ut med slike krav offentlig synes jeg svært lite om. Å skrive noe slikt i en utlysningstekst ville etter min oppfatning vært ulovlig i Norge, det ville med god grunn blitt oppfattet som diskriminering i arbeidslivet. Nei, dette burde bemanningsbyrået ha unngått. Dette er noe jeg aldri har sett før, sier lederen av Norwegian Kabinforening, Marit Lindén, til Aftenposten.

Hun har 28 år bak seg som kabinasatt i ulike flyselskaper.

Skikket

Hun sier at det eksisterer klare fysiske krav til kabinansatte, som må ha en helsegodkjenning hvert 5. år inntil fylte 40 år, og hvert 3. år etter det.

— De som jobber i en flykabin må være fysisk skikket til å utføre en jobb under ofte vanskelige forhold, men det burde være mulig å sile ut de som av åpenbare årsaker ikke passer i en slik jobb på annen måte enn å skrive det i en stillingstekst. Det kan for eksempel tas i forbindelse med et personlig jobbintervju, sier Lindén.

Kjenner ikke til

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian henviser til at det er et amerikansk bemanningsbyrå som ansetter kabinpersonalet på vegne av det norske flyselskapet.— Det er nok en del fysiske krav i luftfarten knyttet til sikkerhetsbestemmelser, eksempelvis krav til høyde og svømmeferdigheter. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for akkurat denne formuleringen og hva som konkret gjelder for klappsete for kabinansatte, sier hun.

- Men synes Norwegian at formuleringen er grei?

— Det vet jeg ikke for jeg kjenner ikke hvilke krav som eventuelt knytter seg til det, svarer Skånvik.