Google sliter fortsatt med at det er vanskelig å hente inn annonseinntekter på mobil. Det kom frem da selskapet i går kveld norsk tid leverte skuffende tall for andre kvartal.

Verdens mest populære søkemotorselskap fikk seg dermed en nedtur på New York-børsen. På det verste var aksjen ned med nesten 6 prosent. Til slutt endte aksjen ned rundt 1 prosent.

Mobilannonser er billige

Google mister inntekter rett og slett fordi annonsørene flytter penger over fra PC og til mobil, og der er betalingsviljen for annonser lav. En annonse som kommer opp etter et søk på smarttelefonen koster i gjennomsnitt 40 prosent mindre enn en annonsen du får når du søker på en PC. Det viser beregninger internettmarkedsføringsselskapet Covario har gjort.

— Kjernevirksomheten til Google har vokst fra seg. Nå er utfordringen for selskapet å få opp inntektene i de nye delene av bransjen, sier en analytiker, ifølge Bloomberg.

Ny teknologi - nye ideer

Google pøser nå på med penger for å skape teknologiske nyvinninger som gjør det mer interessant for annonsørene å velge mobilen som annonsekanal. Google forsøker seg med å lenke annonseinnhold til søk og Youtube-videoer for å hanke inn mobil-surferne.

— Det er ganske enkelt å komme opp med ideer. Men det er ganske vanskelig å virkeliggjøre dem og gjøre dem nyttige for milliarder av mennesker, sier Google-sjef Larry Page.

Vil pushe annonser

I februar ble det kjent at Google skal presentere nye annonseprodukter for mobilen, som pusher flere annonser rett inn på mobilen din. Den nye teknologien lar annonsørene bruke informasjon om hvor mobilbrukerne befinner seg, og brukerne skal ikke kunne reservere seg.