— Vi har god dialog med alle eierne av butikkene og tar vare på våre leietakere, svarer Jørgen Sollie, eiendomssjef kjøpesenter i Thon Eiendom, som kommentar til at flere butikker i ytterste del av Oktanten melder om nedgang i kundebesøk og omsetningssvikt. - Døren til senterkontoret står alltid åpen, legger han til.

At store og kjente merkevarer som Clas Ohlsson, Din Sko, Norli, Home & Cottage og Kid Interiør har flyttet fra denne delen av senteret den siste tiden er ifølge Sollie en del av eiernes langsiktige tankegang. - Om Sørlandssenteret skal utvikle seg videre, må vi gi plass til nye konsepter og tjenester som sørlendingene ønsker. Da vil det være nødvendig å tilgjengeliggjøre areal for videre utvikling, forklarer Sollie.

- Gir dårlig stemning

Ellen Katrine Nyhus, professor ved UiA ogmedforbrukeratferd som spesialfelt, synes ikke det er rart at det er butikkene i Oktanten som sliter. - Tomme lokaler gir dårlig stemning og assosiasjoner til dårlige tider. I tillegg blir folk tiltrukket av nye ting og Oktanten blir liggende i utkanten av det som er den sentrale delen av det nyesenteret, sier Nyhus.

Hun tror imidlertid senterledelsens planer om renovering, flere butikker og endret leiemiks kan hjelpe.

— Får man til noe nytt og samler flere butikker innen samme produktkategoripå ett sted, kan det hjelpe.

- Klynge kan trekke folk

Senterleder Ruben Storevold fortalte i går at tre klesbutikker åpner i Oktanten i april og mai, i tillegg til Only som allerede har åpnet.

— En klynge av like forretninger kan trekke folk. Skal man handle klær, drar man til den delen av senteret som har mange slike butikker. Det blir effektiv handel for forbrukeren, forteller Nyhus.

Med et av Nordens største kjøpesentre plassert i Norges femte største by, er professoren ved UiA spent på hvordan framtida vil bli.

— Det kan jo virke som det er overetablering i Sørlandsparken. Det blir spennende å se om de klarer å holde liv i alle butikkene, men det blir sannsynligvisvanskelig for alle å holde det gående, sier Nyhus.

- Naturlig med rotasjon

Daglig leder for Sørlandsparken Næringsforening, Erik Rostoft, mener det er naturlig med en viss rotasjon av butikker i et kjøpesenter den første tiden etter nybygging eller ombygging. - Lyngdal, som nå øker tilbudet kraftig, vil nok oppleve det samme når alt står ferdig, sier Rostoft.

Han mener handelsnæringen generelt, ikke bare for Oktantens del, men for landet som helhet, har hatt en noe svakere start på året. For Næringsforeningens del, med en rekke forskjellige bransjer som helse, kontor og handel representert, er bildet noe mer blandet. Helse og den delen av næringsforeningen som er rettet mot oljeserviceselskapene går best.

Sentereieren er likevel ikke bekymret for utviklingen fremover. - Nei, overhodet ikke. Vi har oppnådd bedre tall for Sørlandssenteret enn vi har budsjettert. Vi merker en ny og stor interesse for senteret blant leietakere fra både Norge og Europa. Dette hadde ikke vært mulig uten den gode responsen vi har fått fra sørlendingene, sier Sollie.

- Netthandel største trussel

Utfordringen for handelsnæringen fremover er å tilby netthandel kombinert med fysiske butikker.

— Kunden er ikke lenger er villig til å betale flere tusen kroner mer for det samme produktet i butikk som på nett, sier Erik Rostoft, leder for Sørlandsparkens Næringsforening. - At man bestiller komfyr på nett, er ganske nytt. Men vet du hvilken komfyr du skal ha og sparer 2000 kroner på å kjøpe den på nett, gidder du ikke å gå i butikken, sier han og legger til at folk gjerne vil spare penger på netthandel, uten å måtte vente på levering.

Hybridbutikker som kombinerer både fysisk butikk og netthandel vil bli vinnere fremover, mener Rostoft, som også venter mer prispress i bransjen. - I Oslo tester nå Elkjøp et konsept med døgnåpen utlevering av varer bestilt på nett. Det skal bli noen spennende år fremover hvor klassiske butikker må over i den virtuelle hverdagen.