Den nye planteveggen innenfor døra til Oktanten er seks meter høy, og har automatisk vanningssystem. Foto: Vegard Damsgaard
Inngangspartiet bærer preg av at ikke oppussingen er helt ferdig. Foto: Vegard Damsgaard
Den nye butikken Mye Moro til venstre, planteveggen til høyre. Foto: Vegard Damsgaard
Det har kostet 15 millioner kroner å renovere Oktanten, i enden av den gamle delen av Sørlandssenteret. Foto: Vegard Damsgaard

Innenfor døra på Oktanten får kundene en vegg av levende planter i fleisen.

— Vi ønsker jevnlig å revitalisere alle områder av senteret, dette var en av delene vi hadde holdt igjen. Nå er oppussingen så å si ferdig, vi har lagt et par tusen kvadratmeter nye fliser, nye himlinger, vegger og designlamper. I tillegg kommer en seks meter høy, grønn vegg med levende planter, forteller senterleder Ruben Storevold ved Sørlandssenteret.

Det har kostet 15 millioner kroner å renovere Oktanten, i enden av den gamle delen av Sørlandssenteret. Foto: Vegard Damsgaard

Torsdag åpnet tre nye forretninger i den gamle delen av Sørlandssenteret, innen høsten følger ytterligere fem. Jobben kommer på 15 millioner kroner.Oktanten ble liggende fullstendig i bakevja da moderne, til dels attraktive forretninger etablerte seg i motsatt ende av senteret i 2011-2013. Butikkeierne ble vrede da renoveringen halte ut i tid.

— Naturen inn i senteret

Etasjene har vært preget av interne flyttinger, nedleggelser og flere eksempler på at kjedene måtte overta for lokale drivere. Blant sju forretninger som flyttet var populære Clas Ohlson.

Grønne planter er en viktig ingrediens i nye Oktanten. Kunder med grønne fingrer kan neppe la være å kjenne etter om veggen er ekte vare.

Vi tror det å bringe naturen inn på kjøpesenteret er fremtiden.

— Vi tror det å bringe naturen inn på kjøpesenteret er fremtiden. Derfor har vi designet vegger hvor vi kombinerer heldekkende planter med en naturvegg av bjørkefinér, opplyser senterlederen.

Han avviser at veggen skifter farge til brun så fort åpningsdagene er lagt bak:

— Vi vil ha vedlikeholds besøk fem-seks ganger i måneden, med kontinuerlig utskiftning av døde planter for å sørge for at veggen til enhver tid ser lekker ut. Plantene er festet til geotexfilt og har automatisk vanningssystem.

Det er ikke bare på veggen det blir grønt. Her avdukes en av mange røslige stueplanter. Foto: Vegard Damsgaard

De nye butikkene er Ark Bokhandel, Outland og Mye Moro. Om to uker flytter Build-A-Bear ned fra et annet sted på senteret, mens Lexington er på trappene og Tropehagen Zoo blir nabo med McDonald's.

50 mill. foran fjoråret

— Det mangler fortsatt noen butikker, men de kommer i løpet av høsten, sier de. Vi ser fram til nytt liv i den gamle delen, sier Cato Leidland, butikksjef for en meget romslig bokhandel, som skriker etter flere kunder en torsdag formiddag.

Leidland har latt seg fascinere av den grønne veggen på motsatt side av etasjen. Og han kan forsikre at det er ekte saker, det la han merke til da de ble båret inn og festet i veggen tidligere i uka.

Cato Leidland er butikksjef for Ark Bokhandel, en butikk på 350 kvadratmeter som torsdag åpnet i Oktantens førsteetasje. Foto: Vegard Damsgaard

Andre nyheter på senteret er Vita Exclusive og Mac Cosmetics, som om kort tid flytter inn der Palma la ned. Søstrene Grene flytter inn over Obs, mens BR Leker overtar deres lokale sentralt i senteret. I fjor endte Sørlandssenterets 195 butikker på 2,256 milliarder i omsetning. Hittil i år ligger salget 50 millioner kroner over fjoråret, og senterlederen er tilfreds.

— Det tar ofte to-tre år før nye butikker blir «satt». Vi har en vekst på fem prosent, det er vi fornøyd med siden de andre Thon-sentrene ligger på rundt to prosent. Vi håper å lande på 2,4 milliarder kroner i 2015, opplyser Ruben Storevold.

Sørlandssenteret hadde fem millioner besøkende i fjor. Norges største kjøpesenter er «bare» sjette størst målt i omsetning.