Rundt 25 gokarter klargjøres for baneåpning fredag. Banen blir hele 500 meter lang og 6,5 meter bred. Denne delen av den nederste p-kjelleren har tidligere vært forbeholdt ansattes biler. Foto: Vegard Damsgaard
Rundt 25 gokarter klargjøres for baneåpning fredag. Banen blir hele 500 meter lang og 6,5 meter bred. Denne delen av den nederste p-kjelleren har tidligere vært forbeholdt ansattes biler. Foto: Vegard Damsgaard
– Hvis vi ikke kan ha motorsport i Sørlandsparken, hvor skal vi ellers har det, spør Villkatt-innehaver Jarle Sundt. Foto: Vegard Damsgaard

— Her har pappa en unnskyldning for å ta med sin sønn eller datter ned og ha det gøy mens mamma handler, sier Jarle Sundt i det han viser Fædrelandsvennen den 500 meter lange banen han klargjør i nederste parkeringskjeller ved Norges største kjøpesenter.

For snart 17 år siden etablerte 65-åringen Villkatt Gokarting. De siste somrene har han leid Sørlandshallen, mens han har lett byen rundt etter permanente lokaler til overkommelig pris.

Det har ikke vært lett, men nå kjenner omsider gokartsjefen akselerasjon på tørre asfalten.

- Kjempepopulært

På sin egen nettside opplyser Sundt at landets lengste innendørs gokartbane åpner allerede førstkommende fredag.

- Ifølge kommunen er det ikke gitt godkjenning?

— Senterledelsen har tatt seg av søknadene. Jeg har fått beskjed om at jeg kan bygge opp banen, men foreløpig er det for tre måneder av gangen, svarer Jarle Sundt.

– Hvis vi ikke kan ha motorsport i Sørlandsparken, hvor skal vi ellers har det, spør Villkatt-innehaver Jarle Sundt. De første ti årene leide han på Kartheia, inntil lokalene ble solgt. Foto: Vegard Damsgaard

Han spinner etter å komme i gang. Parkerte gokarter er død kapital, og nå har de stått kalde lenge nok. — Dette kommer til å bli kjempepopulært. Tenk deg turistene om sommeren, når kvelden kommer eller det regner. Da er det ikke så mye å finne på i denne byen. Dette er et tilbud til både unge og gamle, mener Villkatt-eieren.

Kommunen lager ny reguleringsplan for å fastslå hvilke funksjoner som skal tillates i Sørlandsparken, og hvilke som skal forbeholdes Kvadraturen. Bystyret avgjør saken i september.

Aktører i Sørlandsparken ønsker frie tøyler, med både kulturtilbud og tjenesteyting - alt fra helsetilbud og servering til lekeland og treningssenter.

- Det formelle kommer på plass

Kommunen har de siste årene gitt flere dispensasjoner for tjenesteyting, så til slutt satte fylkeskommunen foten ned.

For halvannet år siden søkte så huseier om dispensasjon fra dagens formål (forretning/kontor) for gokartkjøring, men kommunen ga beskjed om å avvente til planen var ferdigbehandlet.

Vi vil sørge for at det formelle kommer på plass så fort det lar seg gjøre og reguleringsplanen er endelig vedtatt.

— Å få Norges største innendørs gokartanlegg betyr at Sørlandssenteret forsterker Kristiansand som en handels- og turistdestinasjon i Norge. Vi ønsker å begeistre våre kunder ved å tilby aktiviteter utenom det vanlige for hele familien, skriver eiendomssjef Jørgen Sollie fra Olav Thon Gruppen i en e-post til Fædrelandsvennen. Thon eier Sørlandssenteret sammen med DNB (50/50).

Videre påpeker eiendomssjefen at det er opp til politikerne, kunder og leietaker om banen blir permanent.

- Hva er grunnen til at dere ikke har søkt om tillatelse?

— I påvente av politisk behandling av den endrede reguleringsplanen har vi ønsket å skape en sommeraktivitet med gokart slik det vært i Sørlandsparken de siste fem årene. Det nye er at dette skjer i Sørlandssenterets parkeringsanlegg, ikke i Sørlandshallen. Vi vil sørge for at det formelle kommer på plass så fort det lar seg gjøre og reguleringsplanen er endelig vedtatt, svarer Sollie.

- Dette må de søke om

Kristiansand kommune bekrefter at de ikke har mottatt noen gokartsøknad nå.

— I samtaler med han som skal drive banen har vi veiledet til å søke, og så vil vi behandle saken på vanlig måte. Så dette må de søke om, uttaler planleder Eirik Martens Svensen til Fædrelandsvennen.

Planleder Eirik Martens Svensen i Kristiansand kommune. Foto: Tore André Baardsen

Ettersom planarbeidet ikke er ferdig, er det byutviklingsstyret som i så fall avgjør søknaden. Foreløpig har de verken ønsket å tillate gokart eller søndagsåpent lekeland så lenge prosessen pågår. Men politiske signaler tyder på at gokart i fremtiden vil bli tillatt, så sant man følger senterets åpningstid. Og det akter Villkatt-sjefen å gjøre.

— Så de får ja, men er et halvt år for tidlig ute?

— Det kan tyde på det, svarer Svensen, som ikke vil si noe om hva slags reaksjon huseier kan vente seg fra etaten om de åpner banen før tillatelse er gitt.