— Det er ingen dramatikk i at det er utskiftninger av butikker på Sørlandssenteret, utover at det selvsagt er trist for enkeltpersoner som taper sin investering. Det er veldig tøff konkurranse i varehandel for tiden, og man må levere fra dag én for å lykkes, sier senterleder Ruben Storevold ved Sørlandssenteret, om de siste måneders butikknedleggelser på senteret.

Med mindre penger mellom hendene prioriterer man kanskje hytta i Lyngdal fremfor ferie til New York.

- Som forventet

— Når vi går fra 100 til nesten 200 butikker, så skjer det automatisk noen tilpasninger i markedet. Vi kan nok forvente oss noen ytterligere utskiftninger i løpet av året, kanskje opp mot åtte butikker totalt, men det er vanskelig å spå nøyaktig, sier Storevold.

— Det har vært som forventet til nå, sier han og viser til erfaringene som er gjort på andre, store kjøpesenterutbygginger i Norge.

Konsepter som ikke fungerer

- Hva tenker du om påstandene om overetablering som har vært reist de siste dagene?

Ruben Storevold, senterleder Sørlandssenteret Foto: Arkivfoto

— Mitt fokus er å gjøre Sørlandssenteret best mulig. Vi har økt med en milliard i omsetning de siste fire årene og tatt store markedsandeler. Det er vi fornøyd med, forteller Storevold.Han mener hovedårsaken til at senterbutikker må kaste inn håndkleet er at de har konsepter som ikke fungerer.

— Vi er alltid åpne for dialog om butikkene har problemer. Og for samtlige av butikkene som har gitt opp den siste tiden har vi vært inne og sett om det var noe vi kunne gjøre, sier Storevold og legger til:

— Tjener butikkene penger, tjener vi penger. Med riktig konsept og gode butikkdrivere kan man tjene gode penger på Sørlandssenteret.

- Overetablering nasjonalt

Tom Andreas Hestås, senterleder for Handelsparken i Lyngdal, er ikke helt enig med varehandelskonsulent Roy Michaelsen i at det har skjedd en kraftig overetablering i varehandelen på Sørlandet.

— Nasjonalt har det nok blitt etablert mer handelsareal enn omsetningsveksten tilsier, men både for Lyngdal og Mandal har det vært rom for flere butikker grunnet handelslekkasjen til Kristiansand, sier Hestås.

Han mener god tilgjengelighet og enkel adkomst er suksesskriterier for eget senter, og at man også på et tidspunkt når en kritisk masse som sikrer et visst kundegrunnlag.

Tom Andreas Hestås, senterleder Handelsparken Foto: Arkivfoto

— Når man snakker om overetablering må man også huske på nettoen, for det legges jo ned noe også, sier Hestås, som tror det kan bli tøft for tradisjonell detaljhandel i sentrum og butikker som ikke er tilknyttet kjeder.

- Flyter begge veier

At Mandal nylig åpnet 30 nye senterbutikker og Farsund er i gang med eget kjøpesenter, tar ikke nattesøvnen fra Hestås.

— Kundene flyter begge veier mellom Lyngdal og Mandal, og vi merker ikke noe kundetap, merkelig nok, som følge av at Mandal Amfi åpnet før jul. Ser man på butikker i forhold til folketall er det Kristiansand som skiller seg ut. Jeg kan ikke helt se grunnlaget for det antallet butikker som er i Sørlandsparken nå, sier han.

Det var stinn brakke da Amfi-senteret i Mandal åpnet i november 2014. Senterleder for Handelsparken i Lyngdal mener kundene flyter begge veier mellom Mandal og Lyngdal. Foto: Arkivfoto

For eget senter forventer han beintøffe konkurranseforhold, men mener man er rustet for dem.

— Vi ser lyst på utsiktene og har hatt en veldig god start, også i 2015, sier Hestås og fremhever netthandelen som den tøffeste konkurrenten fremover.

— Den tror jeg blir tøffere enn fra andre sentre eller butikker.

Heller Lyngdal enn New York

Konjunkturnedgangen, særlig med tanke på turisttrafikken fra Rogaland, tror senterlederen kan bikke begge veier.

— Med mindre penger mellom hendene prioriterer man kanskje hytta i Lyngdal fremfor ferie til New York. Og i stedet for å bygge ny hytte, bytter man heller ut møblene, sier Hestås.

Senter i sentrum

Rune Juliussen Foto: Arkivfoto

Heller ikke i Amfi Mandal merker man stort til overetableringen.— Vi ser tvert imot en vanvittig økning i handelen. I helgene merker vi økt tilsig av kunder, særlig fra Søgne og Lyngdal, sier senterleder Rune Juliussen, som mener byens store handelslekkasje over flere år beviser at man trengte et velfungerende senter.

— Senteret vil styrke Mandal totalt sett, og vi har et godt samarbeid med den øvrige handelsstanden i byen, sier Juliussen.