— Sørlandssenteret er overdimensjonert. Olav Thon og DNB har bestemt seg for å satse skikkelig, og de er proffe aktører som har evne til å holde dette i gang. Enkeltbutikkene tenker nok litt annerledes, sier Odd Gisholt.

Han er fagansvarlig for varehandel ved Handelshøyskolen BI, og det nærmeste man kommer en handelsekspert.

De siste ukene har Fædrelandsvennen omtalt flere nedleggelser av butikker på Sørlandssenteret. På tre uker har fire butikker stengt dørene, sist ute Interoptik som hadde siste åpningsdag forrige lørdag.

Kjøpesentertetthet i verdenstoppen

Tall Fædrelandsvennen har gått gjennom, viser at det i Kristiansand er flere butikker lokalisert i kjøpesenter enn i sammenlignbare byer som Drammen, Porsgrunn/Skien og Fredrikstad.Flere eksperter tror nå at kjøpesentrene vil fortsette å stå sterkt også i fremtiden. I USA har man sett tegn på at kjøpesenterkulturen er på vei ut, men eksperter Fædrelandsvennen har snakket med mener senterkulturen står sterkt både nasjonalt og regionalt.

— Norge er annerledes i forhold til resten av Norden og Europa. Vi har den største kjøpesentertettheten i verden, med 480 kjøpesenter fordelt på 5 millioner mennesker. Så det er ikke bare Sørlandet som sliter, mange norske sentrum har blitt ødelagt. Se på gågata i Sandvika, den er helt død som følge av storsenteret, forteller Gisholt.

Detaljhandelen i Norge utgjør hvert år 500 milliarder kroner. Kjøpesentrene tar 40 prosent av den kaka. Gisholt tror ikke kjøpesenter som Sørlandssenteret vil lide av de mange nedleggelsene. Senteret vil klare seg fint, tror han, men flere av butikkene på senteret vil komme til å legge ned også i fremtiden.

- Sørlandsparken en magnet

— Mange av butikkene tenker dag til dag, og flere vil nok få lide. Sørlandsparken har utviklet seg til en elefant, en magnet som suger kraft fra sentrum. Hele området virker magnetisk, sier han.Per Gunnar Rasmussen, forskningsleder ved institutt for bransjeanalyser, mener at Sørlandssenteret er i største laget sammenlignet med andre steder i landet. Han peker spesielt på at det er lite bebyggelse rundt senteret, og kaller det et bilavhengig senter.

— Om dette skal snu er det helt avhengig av hva politikerne og sentrum gjør. Kjøpesentrene i sentrum, som Sandens og Slottet må være pådrivere for resten av sentrumshandelen, og butikker bør prøve å slå seg ned i nærheten av disse. Om det blir gjort, ser jeg ingen grunn til at ikke sentrum skal være konkurransedyktig også de neste årene, sier Rasmussen.

- Umulig å stoppe

Odd Gisholt er mer skeptisk:

— Dette med kjøpesenterutbygging er drevet så langt at jeg tror det blir umulig å stoppe trenden, og man har nok ikke vært obs på effekten av det. Det utarmer byene og legger distriktene døde, sier Gisholt.

Michael Hageberg, tidligere amanuensis ved Norges Handelshøyskole innenfor faget økonomisk bygeografi, tror sentrumshandelen må gjøre seg mer tilgjengelig.

— Mange bor i dag i periferien, og er avhengig av bil. Jeg pleier å si at de beste kundene for sentrumshandelen er de som kommer med bil. Dermed bør det skapes tilgjengelighet for disse, sier Hageberg.