— Vi kan jo ikke produsere det vi vil, og så se om noen vil kjøpe det. Vi må lytte til hva utøverne sier, og lage tøy de er fornøyde med! fastslår markedsansvarlig Rita Lund Thune hos Trimtex Sport AS på

KVARRTFINALE- 4- årets sørlandsbedrift.jpg

Sekkebekksletta i Lillesand — tvers over gamle E 18 for Asko Agder AS, konkurrent i sluttspillet om å bli Årets Sørlandsbedrift.

Filosofien er den samme i dag som i oppstartåret 1976. Harald Augland, daværende fabrikksjef hos bunadsprodusenten Rosenberg Konfeksjonsfabrikk og aktiv orienteringsløper, var lei av å komme hjem blodig og fæl etter å ha forsert bjørnebærkratt i t-skjorte og kortbukse. «Her må noe gjøres», tenkte han, sa opp hos Roseneberg og startet Trimtex i egen kjeller.

— Første produkt var tøy til orienteringsløpere. Men ettersom han trengte noen vintersportsartikler for å holde de få ansatte i arbeid året gjennom, ble det langrennsklær også, forteller Tor Eivind Augland (47).

Han er nå daglig leder, mens far Harald Augland (74) har trukket seg tilbake til plassen øverst ved styrebordet.

Les også:

Vekstbedrift

Trimtex har skutt til værs de siste årene. Fra 2009 til 2013 økte omsetningen 2 1/2 ganger. Et helt konsern med totalt 134 ansatte er det blitt:

25 innen produktutvikling og administrasjon i vid forstand i Lillesand, 84 som designer og produserer i Estland (hvor lokale underleverandører også trekkes mye på), fire på salg i Oslo, 16 i Sverige, tre i Finland, samt én hver i henholdsvis Danmark og Sveits. Eksportandelen er 48 prosent og snart skal det bygges kraftig ut i både Lillesand og Estland.

Les også:

— Veksten har gjort det mulig å profesjonalisere bedriften. Tidligere fløy vi rundt her og gjorde alt mulig, nå har vi spesialister på de enkelte fagfeltene. Vi har valgt å konsentrere oss om de individuelle kondisjonsidrettene orientering, ski, sykkel, løp og triatlon, sier Augland og fortsetter:

— Med et forbehold for nettbutikken vår, som vi planlegger å satse sterkere på fremover, selger vi kun til team, klubber og bedrifter - ikke via ordinære butikker. Slik unngås lageropphopning. Dessuten har vi alltid lagt vekt på å pleie kontakt med toppidrettsutøvere. Det begynte med Egil Johansen i orientering og fortsatte blant annet med skiskytterlandslaget anno 1990, frontet av Eirik Kvalfoss. Nå jobber vi eksempelvis med Team Sørlandet, sykkellaget til Thor Hushovd som sponses av Sparebanken Sør, opplyser Tor Eivind Augland.

Les også:

Topp og bredde

Men toppidrettsutøverne er ikke så mange at Trimtex kan leve av dem alene.

— Tenk på Terrengkarusellen, for eksempel: et fantastisk lavterskeltilbud. Vi leverer til mange av bedriftene som har deltagere der. Det har jo vokst fram en treningsbølge de siste årene, og folk vil gjerne se bra ut og ha det beste utstyret. Funksjonalitet og passform er to sentrale stikkord, bemerker Augland.

Les også:

— Heldigvis har vi flotte, spreke kunder som puffer oss, legger Rita Lund Thune til.

— Medarbeidere også. Mange av selgerne har forresten idrettsbakgrunn, sier Tor Eivind Augland.