Også Norwegian og SAS har tatt etter deler av denne praksisen, men begrenser seg til at de annonserer når landingen skjer før oppsatt rutetid samtidig som reisende ønskes velkommen til reisemålet.

Men Ryanair demonstrerer punktlighet atskillig tydeligere og mer høylytt:

Først med en høy trompettrudelutt, så en annonsering på engelsk om at « dette er nok en Ryanair-flyving som lander i rute

Alvorlig å glemme

Som vanlig hos den irske lavpriskjempen finnes det klare regler for de ansatte om når og hvorfor denne fanfaren skal avspilles, og «at det er en alvorlig sak å glemme det».Regelen, som står oppført i de kabinansattes interne manual «Turnaround and Inflight Procedures Manual», sier at trudelutten skal spilles når flyet lander minst fem minutter før rutetiden.

Og her er Ryanair nøye, for luftfartsmyndighetene i Europa har bestemt at et fly som lander mindre enn 15 minutter etter rutetid skal anses som i rute. Dermed har Ryanair innført strengere regler på dette punkt enn hva det offisielle regelverket tilsier.

Motsatt effekt

— Det er ekstremt viktig at alle kabinansatte er konsekvent med å spille av denne annonseringen fordi våre passasjerer forventer å høre den som en bekreftelse på at flyet er i rute. Å glemme å spille den kan etterlate et inntrykk av at flyet er forsinket, heter det i manualen.

Og der får kabinbesetningen også vite at trudelutten ikke skal spilles hvis flyet er mindre enn 5 minutter før tiden fordi dette kan etterlate et inntrykk av at annonseringen spilles selv om flyet ikke er i rute.

— Da vil avspilling ha motsatt effekt, heter det i manualen.

I manualen får kabinbesetningen også klar beskjed om at punktlighetstrudelutten skal spilles før all annen annonsering, og at denne regelen slett ikke er der til pynt:

Disiplinære følger

— Å glemme dette kan resultere i disiplinære reaksjoner, heter det i manualen.

Overfor Aftenposten vil Ryanairs kommunikasjonsdirektør, Robin Kiely, ikke si noe om hvilke disiplinære følger det kan være snakk om.

- Det vil vi vurdere fra sak til sak, sier han.

Men, som han også fremhever, har Ryanair en punktlighet helt i toppen blant europeiske flyselskaper.

- I fjor hadde vi over 500.000 flyvinger i Europa, og 95 prosent av disse gikk i rute, sier Kiely.

Ryanair har den fordelen at selskapet stort sett flyr på mindre flyplasser som ofte har en enklere logistikk enn de store lufthavnene.