André Walle, markedsdirektør i Fædrelandsvennen, ble kåret til Årets unge leder på Sørlandet i 2014. Foto: Lars Hoen

— Det er utrolig gøy å få prisen. Jeg setter pris på anerkjennelsen og at folk synes jeg gjør en god jobb, sier André Walle, markedsdirektør i Fædrelandsvennen.

Prisen ble delt ut under seminaret Lederløftet 4.0 på Klubben Selskapslokaler i Kristiansand hvor omlag 100 næringslivsdeltakere deltok.

Les også:

Finalistene

Dan Johansen, leder for offshoreavdelingen til Boss Bygg og Industrimontasje, og Rolf Bjarne Eriksen, kundesenterleder i NorgesEnergi, var de to andre finalistene som kjempet om prisen.

På det samme seminaret bleCamilla Dunsæd kåret til Årets kvinnelige leder.

— Lederskap i utfordrende situasjoner

Walle kunne selv ikke være til stede å ta i mot prisen, da han var på strategisamling for ledergruppen til Schibsted Norge salg på Losby gods utenfor Lillestrøm.

I sin begrunnelse for tildelingen trekker juryen blant annet frem Walles sterke lederskap i utfordrende situasjoner:

— Walle utviser sterkt lederskap i utfordrende situasjoner, med stor evne til omstilling og nytenkning. Han er en strategisk bidragsyter i den store mediesomstillingen, i utviklingen av digitale inntekter og produktutvikling.

Les også:

— Optimisme viktig

Walle selv mener det i tøffe tider er viktig å holde optimismen oppe.

— I den omstillingen vi har vært i har det vært viktig å holde optimismen oppe og troa på at vi skal komme ut i den andre enden på en god måte.

Les også:

— Føler ikke på ung-aspektet

Markedsdirektøren mener alder har lite å si, så lenge man gjør en god jobb.

— Ung-aspektet føler jeg ikke noe på i det hele tatt. På Sørlandet er man gode til å anerkjenne substansen i ting, og heller se på man gjør istedet for fødselsattesten, forteller Walle.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Passion, kultur og ærlighet

Når det gjelder kommende lederspirer har markedsdirektøren følgende råd å komme med.

— Jeg tror jo passion for det man driver med er viktig, samtidig som man bygger en kultur i organisasjonen man leder. Selv er jeg også åpen og ærlig om hvem jeg er og hva jeg gjør hele tiden, og tror det er en viktig suksessfaktor, sier Walle.

Juryens begrunnelse:

«Fædrelandsvennenstår midt oppe i bedriftens største omstilling i nyere tid. André Walle utviser sterkt lederskap i utfordrende situasjoner som dette, med stor evne til omstilling og nytenkning. Han er en strategisk bidragsyter i den store mediesomstillingen, i utviklingen av digitale inntekter og produktutvikling.

André Walle, markedsdirektør i Fædrelandsvennen, ble kåret til Årets unge leder på Sørlandet i 2014. Foto: Lars Hoen

André Walle er en meget god salgsleder, med stor kontaktflate i markedet samt stor påvirkningskraft og kredibilitet blant kunder.Han har løftet sine ansvarsområder og omsetningsområder som salgsleder med betydelige resultater — og har blant annet den sterkeste digitale omsetningsvekst blant de viktigste Schibsted-aviser i 2014. Han har personalansvar for ca 40 ansatte og har resultatansvar for en økonomi på rundt 200 millioner kroner.

André Walle er en meget god salgsleder, med stor kontaktflate i markedet samt stor påvirkningskraft og kredibilitet blant kunder. Han er en humørspreder og vesentlig bidragsyter for trivsel i organisasjonen, samtidig som han er en tydelig sjef og autoritet når det er nødvendig.

Han representerer FVN i Schibsted-konsernet og i datterselskapene, blant annet gjennom flere styreverv. Han nyter respekt både oppover og nedover i organisasjonen og konsernet. Han er faglig dyktig, inspirerende og har et svært godt omdømme både blant ledere, egne ansatte og ansatte i andre avdelinger i selskapet.»