Mange nordmenn velger å bruke penger på å oppgradere seg til business class på fly. Her fra kabinen i Singapore Airlines. Foto: VIVEK PRAKASH

Singapore Airlines er et av verdens syv flyselskaper som er klassifisert som et «femstjerners flyselskap».

Det har ikke rute til Norge ennå, men betjener de skandinaviske landene ut fra Kastrup lufthavn utenfor København.

Til tross for at Sverige er det dominerende markedet og Danmark har lufthavnen det flyr på, utmerker nordmennene seg som passasjerer på et helt spesielt område:

Det er flest nordmenn i de aller dyreste klassene om bord.

Minst halvparten norske

Tim Lee

Dette forteller Tim Lee, som har overtatt jobben som Singapore Airlines' sjef for Skandinavia og Finland: — Det er ingen tvil om at nordmennene er de viktigste skandinaviske kundene for oss i våre premiumklasser. Fra København sitter det nordmenn i 50 prosent av businessetene, og det er jo mye når man for eksempel tar i betraktning at Sverige har dobbelt så mange mennesker som dere, sier Lee til Aftenposten.

Det er først og fremst norske forretningsreisende innen olje, shipping, bank og finans som er den dominerende passasjergruppen.

LES OGSÅ:

Også andre av verdens største nettverksselskaper, som British Airways og Lufthansa, har samme erfaring som Singapore Airlines: Stadig flere nordmenn kjøper seg gjerne av de dyreste plassene foran i flyet, der eksklusive seter kan gjøres om til seng. Hard konkurranse og presset økonomi i mange land har sendt prisene på luksussetene nedover de senere årene.

Billigere billetter

– Spesielt ved lengre reiser er det helt klart stort utbytte av de ekstra fordelene businessklasse gir. For forretningsreisende kan det være alfa og omega å komme frem uthvilt til destinasjonen sin. Ofte skal man kanskje rett i et viktig møte, mener Peter Rasmussen, kommersiell direktør for British Airways i Nord-Europa.

Markedsdirektør Martin Björnstrøm i reisenettstedet Businessclass.no sier privatreisende kan satse på at flyselskaper tilbyr billetter uten særlig fleksibilitet:

— For å kunne gi lave businesspriser til privatreisende tilbys ikke-fleksible billetter som krever at man bestiller i god tid, ofte i forbindelse med spesielle kampanjer. En annen variant er å selge såkalte 2 for 1-billetter på business. Ingen av disse passer forretningsreisende særlig godt, så dette gjør at jobbreisende tvinges til å velge billetter som koster mye mer, sier Björnstrøm.

LES OGSÅ:

Oslo eller Stockholm neste

Singapore Airlines har fem ukentlige avganger mellom København og selskapets knutepunkt Changi Airport. Lee sier at det vil ta opptil to år før selskapet kommer opp på daglige avganger mellom Skandinavia og Singapore:

— Deretter kan vi begynne å planlegge hvilke byer som skal få den neste direkteruten til Singapore, om det blir Oslo eller Stockholm. Her er situasjonen at Sverige jo er det største markedet - uten at det avgjør alt, sier Lee.

Ruten drives som en joint venture-affære sammen med SAS, og om det blir Oslo eller Stockholm som får den kommende direkteruten blir derfor en avgjørelse som blir tatt mellom de samarbeidende selskapene.

Mange privatreisende

Sjefen for Singapore Airlines i Norge, Henrik Hanevold, kan også fortelle at det slett ikke er bare travle forretningsfolk med billett betalt av arbeidsgiver som kjøper seg plass foran i flyet.

LES OGSÅ:

— Vi har, som de andre selskapene, sett at nordmenn i stadig økende grad reiser på businessklasse også når de skal reise privat og på ferier. Det er snakk om å bevilge seg god komfort når man skal reise langt, sier Hanevold.

Som følge av samarbeidet med SAS er nordmenn ivrigst på å fly til Singapore via København, deretter avgangene fra London og Frankfurt. Selskapene utvidet samarbeidet i fjor høst.