— Jeg er glad vi ikke har flere hundre ansatte, store kontorer og avskrivninger på titalls millioner som skal tas. Det er enklere for et selskap som oss å vokse i den markedssituasjonen vi har nå, sier administrerende direktør og gründer, Christoffer André Jørgenvåg, i Red Rock.

Midt i Sørlandsparken, i anonyme kontorlokaler innerst på hjørnet av Sørlandstunet, befinner Red Rock seg. Siden 2009 har selskapet, med et navn som stammer fra fjæregranitten i Grimstad, vokst fra intet til en omsetning på 43 millioner kroner og med 30 ansatte på laget.

Startet som it-selskap

— Vi hadde vårt første møte på et møterom på UiA i Grimstad og hadde et par oppdrag første året. Red Rock starta som et rent it-selskap og bygde blant annet billettsystemet til Agder Kollektivtrafikk, forteller Jørgenvåg, som takker både Innovasjon Norge og Skattefunn for støtte i oppstartsfasen.

Selskapet utvidet fort virksomheten til andre segmenter, deriblant gruver og tunneler, før det ble satset på det som i dag er hovedinntektskilden, offshore og marine, i 2012 gjennom datterselskapet Red Rock Marine.

Red Rock holder til i anonyme lokaler midt i Sørlandsparken, innerst på hjørnet av Sørlandstunet. Foto: Richard Nodeland

Sterk vekst

Omsetningen for konsernet økte også i takt med satsingen fra 28 millioner kroner i 2013 til 43 millioner kroner i fjor.

I år ligger selskapet, ifølge Jørgenvåg, an til å omsette for mellom 60 og 70 millioner.

Snudde seg etter vinden

— Vi så tidlig at det ble bygd alt for mange rigger til oljebransjen og at noe kunne komme til å skje med markedet. Derfor ville vi prøve oss på andre segmenter og så potensialet innenfor offshore fornybar energi, forteller salgs- og markedssjef Bjørn Mossestad.

Etter en masteroppgave fra UiA bekreftet at det var et marked for produktene, var veien kort til å bygge skreddersydde kraner og daviter som kunne få både mennesker og last trygt fra støtteskip til vindkraftinstallasjonen i krevende værforhold.

Omstillingsdyktig

— Fordelen vår som lite og innovativt selskap er at vi har lettere for å snu oss rundt. Der større selskap gjerne prioriterer store volumordrer, setter vi oss ned med kunden og leverer akkurat det spesialtilpassede produktet de vil ha, sier styreleder Vidar Hansen.

Foreløpig er det bare i Europa vindmølleparkene ligger til havs, men når vindkraften blir konkurransedyktig, tror de tre herrene at USA og Asia kommer etter.

De har god grunn til å smile i Red Rock, med tanke på situasjonen ellers i offshorebransjen. Fra venstre: Styreleder Vidar Hansen, salgs- og markedssjef Bjørn Mossestad og administrerende direktør Christoffer André Jørgenvåg. Foto: Sondre Steen Holvik

Hundrevis av søknader

Enn så lenge har suksessen også ført til at Red Rock blir kontaktet av jobblystne arbeidstakere.

— Mange ringer uoppfordret for å få jobb. Forrige stilling vi hadde ute fikk vi flere hundre henvendelser på. Det er snudd helt på hodet på bare ett år, forteller Jørgenvåg.

Nå vil selskapet ha enda flere om bord.

— Vi er nå ute etter en fire-fem ingeniører for å oppfylle kontraktene våre. Vi vil ha dem så snart som mulig, gjerne i morgen om det er mulig, sier gründeren.

Treårsmål

Vekstambisjonene fremover er det heller ingen ting å si på.

— Vi vil vokse i samme takt som nå, og har et mål om 100 ansatte og en omsetning på 250 millioner kroner om tre år, sier Hansen og blir supplert av Mossestad:

— Vi kikket nylig på strategien vi la for tre år siden. Der traff vi ganske godt, avslutter en fornøyd salgs- og markedssjef.

Prøvekontrakt med indisk marine

— Vi har inngått et joint venture med et indisk verft som jobber inn mot den indiske marinen, forteller Mossestad.

Et joint venture er et samarbeidsprosjekt der to eller flere foretak, gjerne fra forskjellige land, deler eierskap, kontroll og risiko.

— Det skal bygges 100 marineskip de neste fem-seks årene, hvor hver av skipene skal ha to daviter. Vi har fått tildelt prøveordre som allerede er levert, og håper på flere oppdrag, sier Jørgenvåg.

Kran og davit til vindmøllevedlikehold

Red Rock har også sikret seg en kontrakt på Ulstein verft.

— Vi skal levere kran og davitsystem til to skip som skal utstyres for vindmøllevedlikehold. Kontrakten er verd 11 millioner kroner, sier Mossestad og legger til:

— Norske verftskunder har vært hovedkundegruppen til nå, men vi blir stadig mer globale og har levert til kunder i Nord- og Sør-Amerika, Asia, Australia og Europa.