KRISTIANSAND: — Våre sju kontrakter på komplette borepakker er ikke med Sete Brasil, men med Jurong-verftet i Brasil. Det har en solid eier i Sembcorp, i tillegg inneholder alle sju kontraktene vanlige klausuler for hva som skjer i situasjoner som dette, sier administrerende direktør Finn Amund Norbye i MHWirth til Fædrelandsvennen.

Bakgrunnen er at privateide Sete Brasil, som er tungt involvert i landets pågående korrupsjonsskandale, har søkt konkursbeskyttelse. Begrepet stammer fra amerikanske rett og er kjent som Chapter 11 ; det nærmeste man kommer i Norge, er gjeldsforhandlinger. Det betyr at selskapet er fredet mot å bli slått konkurs i en angitt tidsperiode, mens det prøver å finne løsninger med kreditorer og eiere som kan gi en levelig, finansiell situasjon.

En planlagt kapitaltilførsel fra det statsdominerte oljeselskapet Petrobras er så langt ikke blitt noe av. Petrobras er selv i vansker.

29 borepakker

Som kjent er det Sete Brasil som har bestilt intet mindre enn 29 gigantiske borerigger og -skip. Alt boreutstyret skulle leveres fra Kristiansand: 22 pakker fra NOV, sju fra MHWirth. Nå anslår DNB Markets at kun tre til fem av de opprinnelig 29 fartøyene vil bli levert, men understreker selv at anslaget er usikkert.

DNB Markets har sendt ut en rapport som konkluderer med «selg!» aksjer i Akastor ASA, MHWirths børsnoterte og Kjell Inge Røkke-dominerte eierselskap. Rapporten opplyser at arbeidet er kommet godt i gang på de tre MHWirth-utstyrte riggene Arpoador, Guarapari og Camburi, mens de fire siste er satt på vent. I rapporten antydes det også at Arpoador og Guarapari kommer til å være blant de tre til fem riggene som endelig blir levert, mens Camburis skjebne er mer usikker.

DNB markets konstaterer ellers at Setes situasjon kan ramme MHWirths ordrebok så hardt at den vil ende på kun 20 prosent av beholdningen ved utgangen av 2013. Når Akastor legger fram sitt førstekvartalsregnskap 2. mai, vil ventelig Sete være et sentralt tema.

Houston, we have a problem

For NOV sin del kommer kvartalspresentasjonen fra hovedkontoret i Houston allerede torsdag. Tor Henning Ramfjord, administrerende direktør for National Oilwell Varco Norway, sier dette når Fædrelandsvennen ringer:

— Alt som har med Brasil å gjøre, tas hånd om fra Houston. Jeg kan ikke kommentere saken.

Det amerikanske finansnettstedet Seeking Alpha anslår imidlertid at NOV har 1,8 milliarder dollar (nesten 15 milliarder kroner) igjen i ordreboken sin relatert til boreutstyr til Sete-rigger - etter at det er tatt store nedskrivinger på Brasil-beholdningen fra før. Situasjonen er ellers langt på vei den samme som for MHWirth: Kontraktene er med fire forskjellige verft, ikke Sete. Så er det samtidig velkjent at Sete ikke har penger til å betale verftene, hvor arbeidene følgelig sakkes eller stopper opp.

Boreskip på billigsalg

Litt mer i en beslektet gate:

Cerrado er navnet. Boreskipet ble bygd hos Samsung i 2011, kan operere på «ultradyp», har høyst sannsynlig boreutstyr fra NOV i Kristiansand og kostet den gang et sted rundt 650 millioner dollar. Nå er det solgt på auksjon til Ocean Rig for 65 millioner dollar, melder nettstedet Oilpro.com.

Cerrados eierselskap, brasilianske Schahin, gikk konk for et år siden. Og ifølge samme Oilpro.com var Ocen Rig - som jo mange sørlendinger vil huske fra tiden Bjarne Skeie var sterkt involvert i selskapet - eneste byder. Nå endres skutas navn til Ocean Rig Paros.

Som det også bemerkes i artikkelen:

«Mangelen på interesse fra andre enn Ocean Rig bekrefter hvor vanskelig situasjonen er for boreoperatører akkurat nå.«