For halvannet år siden endret Nestlé oppskriften på sin kjente merkevare Nesquik over hele Europa. Det likte ikke nordmenn.

— Du kan si det sånn at folk ringte, ja. Folk sa ifra. Og salget stupte, sier nordensjef Peter Svensson i Nestlé, som eier merkevaren Nesquik.

Planen var å gjøre en forbedring av produktet. Forbrukerne ville ha en åpne/lukkepose og en smak av lysere sjokolade.

Som vanlig hadde det sveitsiskbaserte merkevareselskapet testet produktet på forbrukerne. Med gode tilbakemeldinger var Nestlé overbevist. 1. februar kom det nye produktet ut i butikkhyllene.

Trakk produktet

Det var da telefonene begynte å ringe på Nestlés kontor på Skøyen.

— Vi fikk mange henvendelser. Mens forbrukerne Europa drikker varm melk med sjokolade, drikker dere nordmenn sjokolademelken kald. Det hadde vi ikke tenkt på, innrømmer en beskjemmet nordensjef.

Problemet var at det nye sjokoladepulveret ikke løste seg opp i den kalde melken. Dermed opplevde forbrukerne at sukkeret knaste mellom tennene da de nærmet seg bunnen av glasset.

— Vi trakk produktet tilbake i Norge, og erstattet det med et pulver som løser seg godt opp i kald melk. Men skaden var allerede skjedd. Nesten halvparten av salget forsvant over natten, og vi har fremdeles ikke kommet tilbake der vi var, sier Svensson og legger til:

— Dette var en dyr lærdom. Vi vet at smaken er lokal og vi nå er blitt mye nøyere med å teste produktene i de lokale markedene.

Har aldri kommet seg

Nesquiks markedsandeler falt fra 25 prosent i januar 2012 til 16 prosent i løpet av noen måneder. Fremdeles ligger de på 17 prosent.

Konkurrenten O'boy har i dag drøyt 70 prosent markedsandel, etter et godt løft da Nesquik bommet.

— Vi ser også hvor lett det er å miste tilliten i et marked. Selv for det som er ett av våre mest kjente merkevarer, ser vi hvor mye tid det tar å opparbeide ny tillit. Det vi bygget opp over flere år ble borte over natten, sier han.

Nesquik er den nest mest kjente merkevaren for Nestlé, etter barnematen deres. På tredjeplass har de Nescafé.— I dag er halvparten av omsetningen her i landet knyttet til kaffe, både Nescafé, Nespresso og de nye kaffekapslene Dolce Gusto. Men vi ser at det er stort potensial i Norge, sier Svensson.

Han mener de har lært mye av Nesquik-saken.

— Dette gjør vi aldri igjen, sier han og legger til at nordmenn har en egen smak, de liker for eksempel mindre salt i maten enn mange andre.

De er også mer opptatt av hvor maten er produsert og at de bruker naturlige råvarer.

— Det er særlig viktig i barnematen vår. For våre kunder er det viktig at maten er produsert i Norden, sier nordensjefen.

Vil kjøpe mer

Til tross for at Norge er et lite land i europeisk sammenheng, ser toppsjefene i Nestlé på alle muligheter for å vokse her.

— Nordmenn er veldig opptatt av kvalitet. I tillegg er de villige til å betale ekstra for kvalitet, og det setter vi stor pris på, når vi øker satsingen vår her i landet, sier Svensson.

Han forteller også at de ser etter selskaper de kan kjøpe opp.

— Hvis vi finner noe som passer inn hos oss, er det aktuelt. I tillegg skal vi utvikle de områdene som finnes. Her er innovasjon viktig, sier Svensson.

Han mener også at Norge er langt fremme på for eksempel sunnhet, særlig i barnemat.

— Dette er et område vi håper at andre land kan lære av det vi har gjort i Norge. Sånn blir Norge mer verdifullt for oss på sikt, sier nordensjefen.