— Nå skal vi forenkle selskapet. Det betyr færre folk og færre fabrikker. I den forbindelse vil også noen produkter forsvinne, sier konserndirektør Åge Korsvold i Orkla til Aftenposten.

I slutten av forrige uke presenterte han fremtidens Orkla for et stort analytikerkorps i London. Stikkordet var forenkling, kostnadskutt og innovasjon i selskapet der Stein Erik Hagen er styreleder og største eier.

- Potensialet er betydelig. Vi snakker om mellom 400 og 500 millioner kroner i restruktureringskostnader, sier Korsvold.

I dag har selskapet rundt 70 fabrikker. Flere av disse vil forsvinne. Det betyr også en gjennomgang av produktene. Hvilke produkter de vil sitte igjen med, avhenger av kapasiteten på fabrikkene de beholder.

Produkter kan forsvinne

— De viktige produktene vil alltid bli, men vi har endel marginale produkter i dag. I tillegg har vi en del overlappende produkter etter at vi kjøpte Rieber & Søn, sier Korsvold.

Dette vil også få konsekvenser for de rundt 14.000 ansatte i merkevareselskapet. Hvor mange færre ansatte det blir nå, vil ikke Korsvold konkretisere. Han vil heller ikke si noe mer om hvor mye kostnadene totalt sett kuttes.

Les om Orklas nye logo her.

— Vi går ikke ut med mer konkrete tall for Orkla totalt sett, men jeg indikerer at potensialet er betydelig. Noe vil gi utslag rett på bunnlinjen, andre ting vil komme forbrukerne til gode. I tillegg vil vi bruke noe av den frigjorte kapitalen til å investere, sier Korsvold.

Sjokolade og kjeks effektiviseres

Han trekker frem det nye selskapet Orkla Confectionery & Snacks, som er sammenslåingen av blant annet Nidar, Sætre og Kims. I løpet av de neste to årene skal selskapet kutte kostnader med 300 millioner kroner.

Den nyansatte administrerende direktør Christer Åberg sier til Aftenposten at de har mye å gjøre for å få selskapet på rett spor.— Vi skal redusere administrasjonskostnadene, se på produktkostnadene, effektivisere innkjøpene og forenkle produktporteføljen på tvers av landene, sier Åberg.

Vil ha et mer ambisiøst selskap

Uansett er ikke Korsvold fornøyd med selskapet slik det fremstår i dag.

- Nei, nå skal vi legge listen høyere. Jeg forsøker å skape en mer ambisiøs organisasjon hvor vi binder selskapet sammen på en annen måte og klarer å lære av hverandre, sier Korsvold.

Frem til nå har Orkla betalt ut godt med utbytte til sine aksjonærer.

— Vi vil fortsette å ha et utbytte på 2,50 kroner pr. aksje. Men samtidig, med vår aggressive strategi har vi en ambisjon om å forbedre utbyttet, sier Korsvold.

Kuttet sjefer

Orkla har vært gjennom et drøyt år med store uroligheter. Korsvold overtok sjeffstolen før sommeren 2012, etter at konsernsjef Bjørn M. Wiggen fikk beskjed om å gå.

Siden den tid har flere i den tidligere toppledelsen fått samme beskjed, eller funnet seg annet å gjøre på egenhånd.

Samtidig har Orkla brukt mye krefter på de to oppkjøpene Rieber & Søn og Jordan. Dette kommer fremdeles til å ta litt tid, det er mye overlappende ansatte og produkter.

— Vi har nå den rette organisasjonen med de beste lederne. Kombinert med mye innovasjon, er vi rustet for en god utvikling, sier Korsvold.