Dette hadde du neppe trodd om det mest utskjelte flyselskapet i Europa:

Ryanair skal begynne å lytte til kundene!

Ja, du leste riktig.

Og det er ingen hvem som helst som skal ha kontakt med passasjerene som mener de har noe å klage på.

Selveste toppsjefen, den eksentriske Michael O´Leary, har bestemt seg for å lytte mer til hva selskapets millioner av reisende synes om flyopplevelse og service.

Skriv direkte

Derfor har han nå åpnet for muligheten til at passasjerer som har synspunkter eller klagemål skal kunne fremsette disse direkte til ham.

Her er fomularet du skal bruke hvis du vil kontakte Ryanair-bossen.

I en personlig invitasjon blir kundene bedt om å komme med forslag om hvordan selskapets "ledende service kan bli bedre", som han skriver.

— Vi har allerede fått mange gode forslag, sier Ryanairs kommunikasjonssjef, Robin Kiely, til Aftenposten.

Macho-image

O´Learys nye og mer bløte side står i sterk kontrast til det macho-imaget fyren som regel viser frem.Han er normalt brysk i avvisingen av ethvert klagemål mot selskapet, og ber alle som ikke er fornøyd om å finne seg et annet selskap hvis de ikke er fornøyd med Ryanair. — Hvis de tror at de får billigere billetter der, da, legger han som regel til.

Men nå kan det tyde på at hans ofte bitende opptreden ikke går hjem lenger heller blant selskapets aksjonærer.

Aksjonærene murrer

Den alvorlige undertonen i det Ryanair-sjefen nå gjør er nemlig denne:

Ifølge Irish Times ble det på generalforsamlingen for noen uker siden fra flere hold uttrykt misnøye med den måten O´Leary fremstår på i offentligheten på vegne av selskapet. Spesielt var de misfornøyd med den røffe opptreden han har overfor kunder og i media. Det hjelper heller ikke at Ryanair for en tid tilbake ble kåret til verstingen blant 100 merkevarer i England.

Ifølge avisen er det ikke sikkert O'Leary skal være mannen som i fremtiden skal fronte Ryanair. Avisen skriver at selskapet skal ansatte en ny person i toppledelsen "for å gi selskapet et mer vennlig og mykt uttrykk." Det er meningen at den nyansatte skal bli selskapets ansikt utad.