— Dessverre gjør forholdet mellom leveringskapasitet og etterspørsel at vi må nedbemanne ytterligere. Med hvor mye, vil bli bestemt når en serie drøftingsmøter med de tillitsvalgte er er gjennomført. Det vil ta noen uker, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco Norway på Dvergsnes i Kristiansand.

Et halvt år etter at Sørlandets største arbeidsgiver i privat sektor varslet bemanningsreduksjoner, og før alle de 900 fast ansatte og 700 innleide medarbeiderne (ikke 600, som først varslet, red.anm.) som ble rammet av runde én har forlatt organisasjonen, kommer runde to.

Administrerende direktør Tor Henning Ramfjord (t.v.) og kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø i NOV Norway melder om ytterligere bemanningskutt. Hvor store, vil de ikke ut med før en serie drøftingsmøter er gjennomført. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Større antall — Dere vil ikke si hvor stor den blir. Men det ligger vel i sakens natur at vi snakker om et større antall?

— Det kan nok dreie seg om et større antall, antyder kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø.

Og legger til:

— Vi skal fortsatt ha en ryddig, god dialog med de tillitsvalgte og ansatte og holde dem løpende informert.

Utelukker ikke en runde tre

— Vi har lagt store ressurser ned i prosessgrunnlaget. At vi har en veldokumentert base i bunnen for det som skal skje fremover, gir nødvendig troverdighet. Nylig presenterte jo NOV-konsernet resultattall for tredje kvartal 2015. At de var gode, bør vise at vi tar riktige beslutninger med hensyn til å tilpasse kostnadene til oppdragsmengden, supplerer Tor Henning Ramfjord.

- Hvor mange ansatte vil det være igjen når runde én er gjennomført innen 31. desember?

— 3200 ansatte i Norge, hvorav 2000 i Kristiansand og Søgne. Pluss fortsatt en liten håndfull innleide, opplyser Nordbø.

— Lønnsmassen er jo vår største, faste kostnad. Men vi har kuttet andre utgiftsposter også, understreker Ramfjord.

- Hva da?

— Slikt som julebord, sommerfest, mobiltelefonbruk og reiser. Alle reiser skal godkjennes på høyeste hold i NOV Norway.

Les også:

— Kan det komme en runde tre senere?

— Det kan ikke utelukkes. Vi må kontinuerlig overvåke forholdet mellom kapasitet og arbeidsmengde, konstaterer Tor Henning Ramfjord.

Tryggve Mikkelsen, tillitsvalgt for Tekna, konstaterer at situasjonen er alvorlig for hele bransjen. I tillegg til elendig ordreinngang, preges den av at inngåtte kontrakter skyves ut i tid. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Skal være ordentligTryggve Mikkelsen er tillitsvalgt for de Tekna-organiserte hos NOV og dypt involvert i nedbemanningsprosessene.

— Også den delen av ansettelsesforholdet skal være ordentlig. Nå må vi gå gjennom tallmaterialet og finne ut hva som er riktig kapasitet fremover. Situasjonen er alvorlig for hele boreteknologibransjen, preget av sviktende ordretilgang og utsettelser av allerede inngåtte kontrakter. Det er tungt, men alle fagforeningene ønsker å bevare bærekraftige fagmiljøer gjennom denne perioden, sier Mikkelsen.

Han forteller at medlemmene hans fortsatt har mye å gjøre.

— Så mye at de snaut nok har tid til å løfte blikket. Men når de gjør det, ser de jo hvor det bærer hen.

- Sluttpakker vanker det ikke?

— Ikke hos oss, nei. Derfor oppleves det som litt urettferdig at halvstatlige selskaper som Statoil jo tilbyr gode sluttpakker når de må kutte i bemanningen.

- Vi trenger Sørlandslab

Tekna-tillitsvalgt Mikkelsen skulle så svært gjerne ha sett Mechatronics Innovation Lab, vanligvis omtalt som «Sørlandslab», på plass i både statsbudsjett og på UiAs campus i Grimstad.

— For å gjøre næringen bedre - ikke bare regionalt, men også nasjonalt og internasjonalt. For å støtte opp under en knoppskyting som trenger laboratorie- og testfasiliteter, og som ikke vil vokse fram uten Sørlandslab. Og fordi det kan bli dyrt å la være å bygge den.

- Hva mener du med det?

— 80 millioner kroner er lite i forhold til det som brukes på en del offentlige ikt-prosjekter, for eksempel. Lar vi være å bygge Sørlandslab, vil det gi negative følgekostnader, mens en gjennomført investering vil maksimere nytten av midlene.

Les også: