— Starbucks sier de skal vinne den norske kaffekrigen, og da må de kunne garantere at en rimelig andel av overskuddet fra norske kaffekunder skattlegges i Norge, sier finanspolitisk talsmann i Arbeiderpartiet Torgeir Micaelsen.

Nyhetsbyrået Reuters avslørte i oktober i fjor at Starbucks i Storbritannia nesten ikke hadde betalt skatt siden den første cafeen åpnet der i 1998. Til tross for at selskapet fortalte investorer at det gikk bra med businessen, var resultatene i regnskapene dårlige.

Starbucks ble beskyldt for å unndra skatt ved å flytte penger mellom land og gjøre overskuddene kunstig lave. Etter protester og boikott, endte selskapet opp med å gå med på å betale en frivillig skatteregning på 88 millioner kroner både i 2013 og 2014. ## Aggressiv skatteplanlegging

Starbucks har hatt café på Gardermoen siden februar i fjor, men starter nå for alvor sin ekspansjon i Skandinavia. Tirsdag klokken 14 åpner den første cafeen i Oslo på kjøpesenteret Oslo City.

— Jeg er glad i kaffe og ønsker kjeden hjertelig velkommen til Norge, men de må kunne garantere at de ikke havner i samme situasjon som i Storbritannia, sier Micaelsen.

Han mener at "aggressiv skatteplanlegging" blant internasjonale selskaper er et økende problem.— Selskaper sluser overskudd fra land med moderate skattenivåer til skatteparadiser. Kampen mot denne typen skatteunndragelse blir en av hovedoppgavene når vi nå tar over formannskapet i OECD, sier Micaelsen.

Investor Jens Ulltveit-Moe og selskapet hans Umoe Restaurants, som også driver Peppes, Burger King og TGI Friday's, sikret seg i høst rettighetene til Starbucks i Skandinavia.

— Det som skjedde i Storbritannia er uheldig. Jeg mener at hele systemet med skatteparadiser er en utvekst på markedsøkonomien. Det er veldig bra at man har funnet en løsning der, sier han.

- Skatter til Norge

Ulltveit-Moe understreker at Starbucks har valgt forskjellig strategi for driften i Skandinavia og Storbritannia.

— I Storbritannia eier kjeden det meste selv. I Norge er det derimot vi som eier restaurantene og driver som franchise på vegne av Starbucks. Dermed forblir overskuddet i Norge og skattlegges på vanlig måte her, sier Ulltveit-Moe.For å få bruke Starbucks-merkenavnet betaler Umoe en viss prosent av omsetningen i en såkalt royalty-avgift til Starbucks.

— Hvor de betaler skatt av denne, er opp til Starbucks selv. Det er helt vanlig med royalties, sier Ulltveit-Moe.

Det har ikke lykkes Aftenposten å få noen kommentar fra Starbucks' europakontor til denne saken.