Mens en stor kaffe latte koster ca. 4,3 dollar, eller 25 kroner i New York, må du ut med over 56 kroner for akkurat den samme kaffen i Oslo, skriver den amerikanske avisen The Wall Street Journal.

Det gir Oslo den desidert dyreste kaffen blant de 29 byene verden over avisen har sammenlignet, og langt over nummer to på listen, Stockholm (se hele listen i faktaboksen).

— Dette viser at den norske kronen er for sterk. I en ideell verden bør det være slik at samme vare koster det samme enten man kjøper den i USA eller i Norge, sier sjefsøkonom i Nordea, Steinar Juel.

- Godt nytt for nordmenn på ferie

Prissammenligningen av Starbucks-kaffen brukes for å illustrere om ulilke valuaer ligger på et «korrekt» nivå i forhold til den amerikanske dollaren.

Sjefsøkonom i Nordea, Steinar Juel. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

At kaffen i Norge omregnet til dollar koster mye mer enn akkurat den samme kaffen i USA betyr at den norske kronen er overvurdert i forhold til dollaren.De siste tre-fire årene har kronen blitt sterkere og sterkere, og for en måned siden nådde den norske kronen nytt rekordnivå.

Det er godt nytt for ferierende nordmenn som får mye for pengene i utlandet, men dårlig nytt for norske bedrifter som konkurrerer på pris med billigere varer utenfor Norge.

Investorer vil ha kroner

Kjempeinntekter fra norsk oljesektor og at Norge fremstår som en trygg havn for investorer som ønsker å plassere pengene sine i norske kroner er noen av grunnene til at verdien på kronen har gått opp.

— Det gjør at i forhold til prisene på forbruksvarer så er nok kronen overvurdert, men det er ikke sikkert at kronen er for sterk i forhold til den generelle tilstanden i norsk økonomi, sier Juel.

The Economist har de siste 26 årene brukt prisen på Big Mac i en uhøytidelig kåring av hvilke valutaer som er over- og undervudert. Norge har flere ganger havnet helt på topp.

- Nordmenn godtar høye priser

- Hvorfor er ting så dyrt i Norge?

— Kaffen og kaffekoppen koster jo akkurat det samme, så det er tiden det tar å lage kaffen, altså arbeidskraften, som gjør at kaffen blir så dyr i Norge. Det norske lønnsnivået er veldig viktig i denne sammenhengen, sier Juel.

— I tillegg setter internasjonale fortak prisene ulikt ut fra ulike markeder og betalingsvilligheten til forbrukerne. Dette viser at nordmenn er villige til å betale mye for kaffe og aksepterer høye priser veldig fort.

Billigere i sentrum?

Hva sier Starbucks selv om den store prisforskjellen på kaffen i New York og i Oslo?

— Nå ligger jo denne kafeen på Gardermoen, og ikke i Oslo, sier Karen Kvalevåg. Hun er konsernsjef i Umoe Restaurant Group som i fjor høst inngikk et strategisk partnerskap med Starbucks om satsingen i Norge. Umoe har sikret seg også rettighetene til Starbucks-merkevaren i de andre landene i Skandinavia.

- Betyr det du sier at prisen er høyere på Gardermoen enn det den vil bli på nye Starbucks-kafeer som ikke ligger på en flyplass, men for eksempel i Oslo sentrum?

— Det vil jeg ikke kommentere nå, sier Kvalevåg.

Størst i løpet av tre år

Da avtalen ble kjent i fjor høst, var Umoe-eier Jens Ulltveit-Moe mer meddelsom. Han sa til E24.no at han er på utkikk etter hele 400-500 ansatte. Mye tyder derfor på at kaffegiganten vil ekspandere rimelig raskt i Skandinavia.— Den første i Oslo og Stockholm vil åpne allerede første halvår 2013, sa Ulltveit-Moe.

Han snakket om en omsetning på flere hundre millioner kroner, gode avkastningsmuligheter og at målet er at Starbucks skal bli den største kaffekjeden i løpet av tre år.